Læs også:
Ny topdirektør til Telenor Danmark
Carsten Dilling: Sådan føles direktørstolen i TDC
"Det er en af betingelserne ved at være topchef, og den accepterer jeg naturligvis."
Citatet stammer fra tidligere TDC-direktør Jens Alder, da han i 2008 blev fyret efter blot to år som øverste mand i Danmarks største teleselskab.
Og ja, det er en af betingelserne ved at være topchef - og i særdeleshed tele-topchef.
Måske husker du, at Henning Dyremose sad i direktørstolen i Teledanmark/TDC fra 1998 til 2006 (og derefter blev endnu et par år som bestyrelsesformand). Den slags langvarige ansættelsesforhold ser man ikke mange af i 2012 i den danske telebranche.
Måske skyldes det den hårde konkurrence, måske skyldes det utålmodige bestyrelser, måske skyldes, at tele-bosser på mange måder er et eftertragtet folkefærd
Uanset årsagen, så synes diagnosen klar: Titlen som administrerende direktør er kun til låns.
TDC - så lang tid holder man
For at blive ved TDC, så var det som bekendt Jens Alder, der erstattede Henning Dyremose i 2006. Dengang udtalte Jens Alder selv:
"Det er godt og sundt for virksomheder at få nye folk i spidsen. Det siger jeg nu som ny chef i TDC, men det sagde jeg også, da jeg forlod min tidligere arbejdsplads."
Jens Alders tid i TDC skulle da også vise sig kun at være til låns. Han satte sig i direktørstolen den 1. november 2006, og den 11. november 2008 blev han fyret af bestyrelsen.
Efterfølgeren, Henrik Poulsen, havde direktørposten tre og et halvt år, indtil han i april i år blev headhuntet til jobbet som administrerende direktør i Dong Energy.
Siden juli har det været Carsten Dilling, der har haft dirigentstokken i TDC.
Telenors direktør-udskiftninger
Hos konkurrenten Telenor ansatte man netop i denne uge en ny administrerende direktør.
Marek Slacik, der er født i Tjekkiet, kommer fra en stilling som markedsdirektør for Telenor Serbien, hvor han har været siden 2009.
Han erstatter Jon Erik Haug, der tiltrådte i maj 2010. Nordmanden har nu i stedet fået en toppost i Telenors koncernledelse.
John Erik Haug tog i sin tid over efter Henrik Clausen, der havde været administrerende direktør i Telenor siden 2005 og således fik hele fem år på posten, inden han skiftede til en stilling hos Telenor i Malaysia.
Derfor skiftes der så meget ud
Telia-direktør havde ikke set det komme
Det er dog ikke alle direktører, der som TDC's Jens Alder, nærmest fra starten af er indstillet på, at jobbet kun er til låns.
I januar 2011 blev Telias danske direktør, Jesper Brøckner, fyret.
"Jeg havde ikke fornemmet, at det ville komme," sagde han dengang til Computerworld.
Jesper Brøckner havde været direktør i Telia helt siden 2002.
Han blev afløst af tidligere Call Me-direktør, Søren Abildgaard, der fortsat er øverste mand i den danske del af den svenske tele-biks.
3 har den længst siddende dirktør
Hos teleselskabet 3 kom nuværende administrerende direktør, Morten Christiansen, til i august 2005.
Han afløste Jesper Weng, der ellers kun havde haft posten siden maj 2004, inden han valgte at søge nye udfordringer.
Før ham hed direktøren Christian Jørgensen - han var med til at starte selskabet op her i Danmark.
Det nye hold direktører
Direktører kommer og går - og det gælder måske i særdeleshed i telebranchen.
Selvom det fremgår af ovenstående gennemgang, at 3's Morten Christiansen faktisk har haft en del år på posten efterhånden, så er det interessant, at ingen af de nuværende direktører hos TDC, Telenor og Telia har haft stillingen i specielt lang tid.
Telias Søren Abildgaard er "alderspræsidenten," for han kom til helt tilbage i 2011, mens kollegerne hos TDC og Telenor først nu er ved at finde sig til rette.
At udskiftningen tilsyneladende er speedet op i de senere år, kan dels forklares med, at markedet er så omskifteligt og konkurrencen så hård, at der er et behov for at indsætte friske kræfter med jævne mellemrum.
Men en stribe af direktør-udskiftningerne bunder også i, at topcheferne får nye jobs. Her er Henrik Poulsen fra TDC og Jon Erik Haug fra Telenor de to seneste eksempler.
Om hyppige direktør-udskiftninger er godt eller skidt for forretningens langsigtede trivsel, skal vi lade være udsagt.
Den positive udlægning er, at der kommer nye kræfter til, så man kan forny og effektivisere forretningen.
Den negative er, at man skaber en svingdør, hvor de langsigtede strategier og handlingsplaner bliver sværere at realisere.
Vi vil dog, uanset hvad, godt våge den påstand, at direktør-fyringer og -ansættelser er kommet for at blive i den danske telebranche.
Læs også: