Læs også:
Ny topdirektør til Telenor Danmark
"Jeg kommer ikke med nogen agenda på forhånd."
Sådan siger den nye direktør i Telenor Danmark, Marek Slacik, til Computerworld, efter at det tidligere i dag blev meldt ud, at han afløser Jon Erik Haug, der har fået en toppost i Telenors koncernledelse.
Marek Slacik har vidst, at han skulle til Danmark, siden slutningen af juni.
Det var dog først i dag, at det blev meldt ud internt i Telenor, at der kommer en ny direktør fra den 1. september.
Alligevel har han allerede nu et vidst kendskab til det danske telemarked, der ofte bliver betegnet som uhyre konkurrence-præget.
"Ja, det siger alle jo, så der må være noget om det," lyder det fra Marek Slacik.
Han tilføjer, at der findes udfordringer på alle markeder.
"I Balkan-området, hvor jeg kommer fra, ser man, at markedet gerne vil tage den nye teknologi til sig, men at de (forbrugerne, red.) ikke har penge," forklarer han.
Ingen vinder kun på priser
Direktør-skiftet sker i en periode, hvor det danske marked er præget af en voldsom konkurrence, og kampen om ikke mindst mobilkunderne spidser til.
Hvordan Marek Slacik vil angribe konkurrenterne, er han dog ikke klar til at afsløre.
"Det vil næsten uansvarligt af mig at komme med udmeldinger på nuværende tidspunkt, for jeg skal først lære markedet og organisationen at kende."
Men hvordan vil du helt generelt differentiere Telenor fra TDC, Telia og 3?
"Det er det spørgsmål, jeg skal forsøge at besvare, når jeg kommer i gang, for at være helt ærlig. Men helt generelt skal du finde ud af at differentiere dig og lade markedet vide, hvordan du er anderledes."
"Det er ikke unikt for Danmark, men ofte ser du, at operatørerne spiller for meget på priserne og for lidt på de andre komponenter i marketing-mikset."
Så er du enig med den administrende direktør i TDC, der i sidste uge meldte ud, at krigen på priser på mobilmarkedet må ende nu?
"Jeg vil sige, at uden at kende markedet - og det vil jeg gerne understrege - så er der ingen grund til irrationel opførsel fra vores side."
"Vi vil gerne fortsætte med at gøre det godt på markedet, men jeg har ikke set en eneste spiller på det her område, der har vundet blot ved at sænke priserne."
"Det er en kortsigtet strategi," siger den nyudnævnte direktør for Telenor Danmark, der dog samtidig understreger, at han nu først skal til at lære det danske marked at kende, inden han er klar til at fremlægge konkrete planer.
Marek Slacik, der er født i Tjekkiet, har tænkt sig at flytte til Danmark sammen med sin kone og to børn.
Han kommer fra en stilling som markedsdirektør for Telenor Serbien, hvor han har været siden 2009 og har desuden tidligere været ansat i Vodafone, Telefonica/O2 og Microsoft.
Læs også: