Læs også:
Google køber Motorola for et gigant-beløb
Motorola fyrer hver femte: Satser alt på én produkttype
Motorola splittet: Her er de danske konsekvenser
ComputerViews: For præcis et år siden, den 15. august 2011, kom Google med meldingen om, at man havde tænkt sig at købe Motorola Mobility for omkring 65 milliarder kroner.
Motorola Mobility-opkøbet, der er det største nogensinde for Googles vedkommende, har siden trukket store overskrifter.
Dels fordi beløbet er så enormt, og dels fordi Google med Android-platformen er i øjeblikket er centrum i den smartphone-bølge, der blev indledt med Apples iPhone i 2007.
Og så er Motorola ikke en hvilken som helst virksomhed, men en af de absolut vigtigste spillere i mobilindustriens historie.
Opkøbet har potentiale til at kunne blive en game-changer i industrien. Her et år efter den oprindelige udmelding fra Google, skal man dog spejde langt efter revolutionen.
Opkøb tager tid
En stor del af forklaringen er naturligvis, at denne slags milliard-opkøb tager temmelig lang tid, når papirer skal udfærdiges, og konkurrencemyndigheder inddrages.
Googles Motora-opkøb blev først endelig godkendt af myndighederne i februar, og først den 22. maj kunne
Google-direktør Larry Page så meddele, at handlen var helt lukket.
"Motorola er en fantastisk, amerikansk virksomhed, der har været en drivkraft i den mobile revolution med over 80 års innovations-historik, inklusiv udviklingen af den første mobiltelefon," skrev han i den forbindelse i et blogindlæg.
Hen over sommeren har den nye ejer af Motorola Mobility så fået skabt sig et overblik over selskabet, og i denne uge resulterede det i konkrete handlinger fra Googles side.
Søge-mastodonten vil fyre hver femte medarbejder hos Motorola Mobility og lukke en tredjedel af de 94 afdelinger rundt omkring i verden.
Bag den udmeldingen ligger Googles strategi med Motorola Mobility. Den vender vi tilbage til - men først et kig på, hvad det egentlig er for en virksomhed, Google har betalt så mange milliarder for.
Motorolas dramatiske historie
Læs også:
Google køber Motorola for et gigant-beløb
Motorola fyrer hver femte: Satser alt på én produkttype
Motorola splittet: Her er de danske konsekvenser
I januar 2011 blev Motorola spillet op i de to selskaber Motorola Solutions og Motorola Mobility.
Motorola Mobility er mest kendt for at producere smartphones og tablets, men selskabet arbejder også med eksempelvis modemmer, set-top bokse og trådløse telefoner.
Virksomheden har hovedkvarter i en forstad til Chicago og havde i det seneste årsregnskab fra 2011 20.500 medarbejdere, der stod bag omsætning på 80 milliarder kroner.
Men historien om Motorola har - trods selskabets langvarrige og vigtige rolle i mobil-industrien - været noget negativ i de senere år.
Motorola var, forud for opsplitningen af selskabet, i samme båd som Nokia, der har lidt (og fortsat gør) under Apples iPhone-succes og fremadstormende mobilproducenter som Samsung og HTC.
Selvom Motorola på lige fod med de andre Android-producenter havde succes med Android-produkter, så så det tilbage i 2009 helt sort ud for selskabet, der kom ud med en stribe katastrofale regnskaber.
Så til trods for, at Motorola har en stolt historie i teleindustrien, hører det også med til fortællingen, at Googles opkøb fandt sted på et tidspunkt, hvor andre spillere på markedet for længst havde stjålet rampelyset.
Her er Googles planer med Motorola
Læs også:
Google køber Motorola for et gigant-beløb
Motorola fyrer hver femte: Satser alt på én produkttype
Motorola splittet: Her er de danske konsekvenser
Da det i august sidste år blev meldt ud, at Google ville købe Motorola Mobility, fokuserede mange iagttagere på, at Google primært var interesseret i de 17.000 patenter, Motorola var indehaver af.
Der gik dog ikke mange uger, før Eric Schmidt kom udmeldinger om, at opkøbet ligeså meget handlede om, at Google rent faktisk så en betydelig værdi i Motorolas produkter:
"Vi er begejstrede for at have produkt-porteføljen, at bruge Motorola-brandet, produkt-arkitekturen, ingeniørerne. De her fyre opfandt RAZR," sagde han blandt andet.
Samtidig afslørerede Eric Schmidt, at Google gerne vil have en bedre integration mellem hardware og software - noget som konkurrenten Apple har sin styrke i.
Google vil lege med hardware
Mens Google har imponerende succes med Android-platformen, der giver alle konkurrenterne baghjul rent markedsandels-mæssigt, så har selskabet også ambitioner på hardwarefronten.
Det er primært Samsung og Apple, der trækker fra med smartphones og tablet-pc'er. Google vil også lege med - og har pengene og musklerne til at gøre det.
Denne uges udmelding om nedskæringer i Motorola Mobility giver god mening i det lys.
Google vil med Motorola Mobility forlade de markeder, der ikke er profitable, stoppe med at producere de billigere mobiltelefoner og fokusere på at udvikle få, men velvalgte, smartphones.
Den strategi synes fornuftig, når man ser på, at selskaber som Apple og Samsung netop har bevist, at man når langt med kvalitet frem for kvantitet, når det handler om nye smartphones.
I hvor høj grad Googles Motorola-strategi så vil betyde, at søgeselskabet får hentet den gigantiske købs-sum ind igen, ja, det kan kun tiden vise.
Læs også:
Google køber Motorola for et gigant-beløb