IT-serviceselskabet Servicegruppen fra Hedehusene ved Roskilde skal fremover skal stå for vedligeholdelsen af Toshibas bærbare pc'er i Danmark.
Udover at reparere Toshibas bærbare pc'er skal Servicegruppen sælge Toshiba-reservedele på pc-området til både slutbrugere og forhandlere.
Tue Villum Sørensen, underdirektør i Servicegruppen, vurderer, at Toshiba-aftalen giver virksomheden en årlig meromsætning på mellem halvanden og to millioner kroner.
- Vi er meget glade for aftalen. Toshiba står stærkt på markedet for bærbare pc'er i Danmark, og vi har en lang række kunder, som ønsker, at vi også kan servicere Toshibas produkter, siger han.
Han oplyser, at Toshiba i forbindelse med den nye serviceaftale har indskrænket antallet af servicepartnere fra omkring 10 til to.
Servicegruppen cementerer position
Dermed befæster Servicegruppen sin position på det trængte danske marked for IT-serviceaftaler, der sidste år faldt med fire procent, ifølge en undersøgelse fra analysevirksomheden IDC.
IDC forudså dengang, at de største spillere på markedet - IBM, HP, Servicegruppen og Siemens - i de kommende år vil befæste deres position på markedet, mens mindre serviceydere i stigende omfang må dreje nøglen om.
- På det store marked for IT-services er vi bare en lille spiller, men på markedet for reparationer er vi blandt de største i Danmark, hvilket aftalen med Toshiba underbygger endnu mere, siger Tue Villum Sørensen.
Tidligere på året fik Servicegruppen en aftale i hus med WM-data, der sikrer selskabet en årlig meromsætning på omkring 20 millioner kroner.
Og Servicegruppens position på markedet betød noget for Toshibas valg af serviceleverandør:
- Servicegruppen er kendt og respekteret for at levere en god og ensartet kvalitet, siger Peter Skov, der står i spidsen for Toshiba i Norden.
Servicegruppen øgede sidste år sin omsætning med godt 16 procent til 86 millioner kroner. Det gav et overskud på godt tre millioner kroner.