Microsofts enterprise agreements (EA) har tidligere været forbeholdt CRM-systemer, men fra 1. september vil kunder med EA også kunne købe licenser til Dynamics AX direkte hos Microsoft.
"For en stor Microsoft-partner som EG, der primært er målrettet enterprise-markedet, er den nye aftaleform på papiret en forringelse, fordi det betyder, at vi som partner får en mindre andel af licensindtægterne," fortæller Steffen Meyer, som er salgsdirektør i EG.
"Men jeg tror faktisk, at det på sigt kan skabe nogle muligheder, idet enterprise-kunderne får lettere ved at købe AX, som sagtens kan konkurrere med produkter fra SAP, IFS og Lawson. Microsofts nye salgsmodel er et spørgsmål om at vinde markedsandele - ikke fra Microsoft-partnere, men fra andre ERP-udbydere," fortsætter han.
På sommerens partnerkonference i Toronto afslørede Microsoft, at mere end halvdelen af virksomhedens CRM-aftaler på verdensplan handles på EA.
"Så det er klart, at Microsoft ikke kan sidde og se til, at den her aftaleform kun bliver benyttet til CRM. De har selvfølgelig interesse i at sælge flere Microsoft-produkter til de samme kunder på de samme aftaler," siger Steffen Meyer fra EG.
Ved at lade kunder med EA handle AX-licenser inden for samme aftale, forsøger Microsofts at gøre det fordelagtigt for kunderne at holde sig til Microsoft-produkter, så de ikke køber deres ERP-løsninger hos selskabets konkurrenter.
"Såfremt Microsoft formår at sælge AX til flere kunder med den nye aftaleform, kan det på mellemlang og lang sigt blive et tiltag, der kan give os nogle fordele," fortæller Steffen Meyer.
Salgsdirektøren i EG beretter desuden, at det er den aftaleform, flere topkunder efterspørger. For dem er det typisk forbundet med simplere drift og nogle gode rabatter at investere i it-systemer fra samme producent. Så hos EG ser ledelsen positivt på den nye salgsmodel for Dynamics AX-licenser.