Computerworld News Service: Nu, da arbejdspladserne er ved at blive indtaget af medarbejdernes personlige mobile enheder, skulle man tro, at så godt som alle virksomheder også har egen app-butik, ikke sandt?
Men sådan er det ikke. På trods af de åbenlyse fordele såsom en effektiv og sikker måde at distribuere mobil-applikationer til medarbejdernes personlige iPads, iPhones og Android-telefoner, er der stadig ikke særlig mange virksomheder, der har egen app-butik. Faktisk estimeres det, at kun 10 procent af virksomhederne i USA har egen app-butik. Gartner vurderer dog, at 60 procent af erhvervslivets it-afdelinger i 2014 vil have udrullet en intern app-butik.
Det aktuelt lave antal private app-butikker overrasker, især i lyset af at modellen med en intern app-butik i virksomheden følger den populære forbrugertendens startet af Apples iTunes App Store og Googles app-butik til Android ved navn Play.
Det er fra disse velkendte platforme, brugerne finder apps og indhold, og uden dem ville smartphones og tablets blot være dyre klumper af aluminium og plastik.
Visse store virksomheder såsom CDW og General Electric har med succes implementeret private app-butikker og mindre niche-firmaer især i sundhedssektoren er også godt i gang med hjælp fra store leverandører såsom Cisco og SAP samt mindre spillere såsom AppCentral.
Men på trods af effektiviteten ved denne model spiller den stadig ikke nogen central rolle i BYOD-tendensen (bring your own device).
Det ser hovedsageligt ud til at være på grund af dårlige erfaringer fra sjuskede, fejlagtige implementeringer.
Det kan for eksempel være, at der i den private app-butik ikke er nogen eller kun meget ringe mulighed for interaktion via sociale medier til blandt andet anbefalinger eller at der mangler konsekvens i brugergrænsefladen, påpeger Rauf A. Adil, der er teknologichef hos it-konsulenten Virtusa.
"Formålet med, at man som bruger besøger en intern app-butik, er at finde apps og feedback fra andre brugere," siger Adil. Hvis ikke man tager højde for det, når man udvikler sin app-butik, vil den sandsynligvis blive en fiasko.
For at undgå den skæbne kan du således her læse om fem fejltrin, der ifølge Virtusa hurtigt kan betyde, at medarbejderne vender ryggen til den interne app-butik.
1. Det er svært at finde de rigtige apps
Den største fejl man her kan begå, er at undlade at skabe en nem måde for brugeren at finde frem til de rigtige applikationer i den interne app-butik.
Dette fejltrin kan til at begynde med være svært at lægge mærke til, fordi udvalget af apps som regel er ret begrænset i starten.
Men som tiden går og antallet af apps stiger, bliver metoden, man som bruger finder frem til apps på, vigtigere og vigtigere.
Apps bør kategoriseres og det bør være muligt at oprette bogmærker og favoritter, ligesom der bør være mulighed for søgning efter såvel specifikke apps som kategorier af apps.
En god måde at finde frem til apps hjælper også til at undgå duplikering af funktionalitet.
"Hvis det er let at finde frem til en app til et specifikt formål, er det også mindre sandsynligt, at nogen duplikerer dens funktionalitet i en anden app. Derimod bliver det mere sandsynligt, at en medarbejder bruger denne app til at løse en forretningsmæssig udfordring eller genbruger komponenter, design eller kode fra den eksisterende app til at bygge en ny," påpeger Adil.
2. Ingen mulighed for feedback eller vurderinger
Mulighed for vurderinger og feedback fra andre brugere er uundværlige komponenter i en virksomheds interne app-butik.
Hvis sådanne funktioner ikke er til stede, kan det være svært at afgøre, om brugerne er tilfredse med en app.
Det er ifølge Virtusa vigtigt at indhente feedback og vurderinger fra brugerne og forbinde sådanne oplysninger til en apps brugsdata.
App-butikken bør gøre en apps vurdering synlig i søgeresultaterne og i kontrolpanelet.
3. Ingen integration med sociale medier
Mange organisationer anvender sociale medier til intern kommunikation og samarbejde, men en intern app-butik bør også integreres med disse sociale medier med det formål at gøre det lettere for brugerne at dele oplysninger om, finde, anbefale og kommentere på apps.
Det vil tiltrække flere brugere til app-butikken.
4. Manglende sikkerhed og privacy
Når en app indsendes for at blive publiceret i den interne app-butik, bør bedømmelsesudvalget kontrollere app'en ud fra en sårbarhedstjekliste.
Det anbefales også at bruge specialiseret software til dette formål.
Hvis det for eksempel i en virksomhed ikke er tilladt at bruge ukrypterede dataforbindelser, så er det nødvendigt at blokere for apps, der opretter forbindelse til webservices fra tredjeparter via ukrypterede dataforbindelser.
Man bør vedligeholde en liste til vurdering af sårbarheder, der opdateres med nyfundne og dokumenterede sårbarheder.
Ligeledes bør man vurdere, om privacy-kravene overholdes, så der ikke lækkes data hverken til uautoriserede personer i virksomheder eller til tredjeparter.
5. Dårlig brugergrænseflade- og grafisk design
Både den interne app-butik og applikationerne i den bør overholde virksomhedens generelle retningslinjer for brugeroplevelse, grafisk design og andre faktorer inden for design af brugergrænsefladen.
Hvis en app for eksempel anvender en anden farvesammensætning eller afviger i logo eller skrifttype fra retningslinjerne, så bør den blive afvist med en forklaring om hvorfor, og hvad der kan gøres for, at den overholder retningslinjerne.
Det er vigtigt, at der er konsekvens i den slags, hvilket også gælder farvevalg i apps til intern brug.
Oversat af Thomas Bøndergaard