Læs også:
43.000 danskere reddet efter Skyline-krak
Skyline-rod: Bredbåndsløsning kan tage flere år
I lørdags lukkede og slukkede Skyline for det nødberedskab, der i den sidste måned har holdt kunstigt liv i det konkursramte selskabs netværk.
"Driften nedlukkes lørdag den 30. juni 2012, da det beklageligvis heller ikke i den forlængede nøddriftsperiode har været muligt at finde en ny operatør," står der på Skylines hjemmeside.
Idéen med nødberedskabet, der blev oprettet i 11. time med erhvervsminister Ole Sohn for bordenden, var at give kunderne landet over mulighed for at finde andre netudbydere.
Det problem er nu stort set løst, fortæller chefkonsulent i Erhvervsstyrelsen, Kristian Borten.
Har fundet alternative løsninger
"Det er vores indtryk, at markedet i vidt omfang har formået at finde alternative løsninger til Skylines kunder. Vi har konstateret en markant nedgang i antallet af henvendelser, vi har modtaget, og vi ved fra kurator, at der har været en markant nedgang i trafikken på Skyline-nettet i nøddriftsperioden."
Han fortæller, at Erhvervsstyrelsen i går oprettede en hotline-telefon, hvor kunder kan ringe ind. Antallet af opkald indikerer ifølge Kristian Borten indtil videre, at Skyline-kunderne i høj grad er blevet opsuget af markedet.
"Det ville være synd at sige, at telefonerne gløder," siger han.
Et konkret overblik over hvor mange Skyline-kunder, der eventuelt stadig skulle mangle at finde en ny udbyder, findes dog ikke, fortæller Kristian Borten.
For at lette administrationsbyrden i konkursboet har Skyline-kunderne nemlig ikke formelt opsagt deres abonnement.
Alt peger i den rigtige retning
"Der er heller ikke sket en registrering af Skyline-kunder hos de selskaber, der har modtaget kunder. Men som nævnt peger alle indikationer på, at problemet i høj grad er løst."
Hvad der kommer til at ske med Wimax-licensen, og hvornår, er endnu uvist. Kristian Borten fortæller, at Wimax-licensen stadig befinder sig hos kurator.
Med lørdagens lukning af nødberedskabet kan Skyline dog næppe længere siges at leve op til dækningskravene i licensen, der forpligter til at levere bredbånd til landets yderområder.
Men med Skyline-kunderne i sikker havn hos andre udbydere, vækker det ikke den store bekymring hos Erhvervsstyrelsen.
"Sker der en tilbagelevering af tilladelsen, vil Erhvervsstyrelsen tage stilling til, hvordan frekvenserne kommer i spil igen, så de bliver brugt bedst muligt," fortæller Kristian Borten.
Læs også:
43.000 danskere reddet efter Skyline-krak.
Overblik: Så galt er det gået for Skyline.
Danskers kamp mod TDC: Hvorfor kan jeg ikke få fiber?
Skyline lukker net-forbindelser trods nød-aftale.
Her kan nødstedte Skyline-kunder gå hen.
Skyline-kunde: Sådan fandt jeg en ny udbyder.
Vred telebranche: Disse firmaer burde rydde op efter Skyline.