Den gamle harddisk lever stadig en tryg tilværelse i mange personlige computere og servere, selv om den er blevet erklæret død mange gange, men den Flash-baserede SSD (Solid State Drive) er ved at blive en alvorlig konkurrent i server-rummet. Det skriver Wired, der har været på besøg hos Dropbox. Det er et klassisk cloud-firma, hvor server-infrastrukturen er alfa og omega.
Her har man valgt at bruge de superhurtige SSD'er i stedet for harddiske. Ikke i alle servere, men det er den retning, man bevæger sig i.
Dropbox er ikke de eneste. Internet-giganter som Facebook, Amazon, Mozilla og Wikia bruger også i stigende grad SSD'er.
Det største problem for Flash-diske har været prisen, som stadig er 5-10 gange højere end for en mekanisk harddisk med tilsvarende kapacitet.
Derfor bliver SSD'er især brugt i bærbare computere som Macbook Air, Google Chromebooks og alle ultrabooks.
Men ifølge firmaet Fastly kan virksomheder faktisk spare mange penge ved at bruge SSD'er i deres datacenter.
En SSD kan håndtere omkring 40.000 gange skrive- og læse-operationer i sekundet, og det er langt mere end en harddisk, og samtidig er strømforbruget helt nede på en watt. Så man kan klare sig med færre servere og der kan spares meget på elregningen.
"Nogle folk har svært ved at forstå det, men disse drev kan spare meget store summer. De ser måske dyre ud, men når du har brug for høj ydelse, kan du klare dig med færre af dem," siger Fastly-stifter Artur Bergman til Wired.
Den begrænsede levetid er stadig et problem for SSD'er, men det samme er tilfældet med harddiske.
Amazons S3-tjeneste bruger stadig harddiske, men firmaets nye DynamoDB online-database kører udelukkende med SSD'er. Microsoft bruger også Flash-diske til den nye generation af sin cloud-platform Azure.
En analytiker vurderer at der er solgt 79 millioner SSD'er med SATA-interface til virksomheder i 2011, og det forventes at markedets værdi bliver næsten fordoblet i år.