Læs også:
Sådan bliver fremtiden for BI-løsningerne
Her er de store trends og spillere på BI-markedet
It-afdelingerne har mere end svært ved at følge med, når det kommer til behovet for konstante ændringer og tilpasninger i business intelligence-løsningerne.
Konsekvensen er en ophobning af BI-forespørgsler.
"BI-kravene ændrer sig hurtigere, end en it-centreret support-model kan følge med. Selv med BI-applikationer, der kører efter bogen, kæmper virksomheder stadig med hurtigt at dreje BI-applikationerne i forhold til konstant ændrede forretnings-krav," skriver Forrester-analytiker Boris Evelson i et blogindlæg.
Han peger på, at selv med en implementerings-tid på blot få uger, kan den omkringliggende verden være drastisk forandret på grund af fusioner og opkøb, helt nye trusler fra konkurrenterne og nye ledelses-strukturer eller andet.
Giv brugerne kontrollen
Forrester mener derfor, at it-afdelingen derfor skal overlade langt mere af den daglige tilpasning til BI-brugerne selv.
Analysefirmaet understreger, at rådet ikke handler om, at man skal overlade komplekse, missions-kritiske BI-applikationer til ikke-it-professionelle.
"Men ... med den rette klassificering af BI-porteføljen, mener vi ikke, at mere end 20 procent af alle BI-applikationer bør høre under denne kategori med særlige restriktioner."
"I et ideelt BI-miljø, bør 80 procent af alle BI-behov blive løst af forretnings-brugerne selv," lyder det fra Forrester-analytiker Boris Evelson.
Kan være forældet på lancerings-dagen
En af Forresters pointer er, at mens it-løsninger inden for ERP, CRM og HR har en forholdsvis lang levetid, så kan en BI-applikation være forældet samme dag, den bliver udrullet i organisationen.
Det betyder også, at vandfaldsmetoden ikke er specielt velegnet til BI-udvikling.
Mens et typisk spørgsmål fra it-afdelingen er, hvad det er for et behov, en BI-applikation skal adressere, så peger Boris Evelson på, at svaret fra brugerne ofte er ganske kompleks:
"Den skal adressere alting, fordi jeg ikke aner, hvilken slags rapporter og analyser, jeg skal producere i morgen, er desværre et typisk svar."
Mens forretningsfolkene på den ene side star med en række nye krav, står it-afdelingen således på den anden side med et ønske om at bevare overblikket over hvilke løsninger, der anvendes, og med opgaven om at sikre et velfungerende it-setup.
Forrester mener dog ikke, at der er nogen vej uden om, at man som it-ansvarlig i stigende grad må lade brugerne skræddersy deres egne BI-løsninger - hvilket da også er noget af det, BI-leverandørerne har et markant fokus på i disse år.
Udfordringen er nemlig, at fremgangsmåden med at overlade mere kontrol til brugerne forudsætter, at BI-værktøjerne rent faktisk er så brugervenlige, at brugerne selv kan betjene sig, når det kommer til nye data-forespørgsler, analyser og dashboards.
Læs også: