Læs også: Telia-direktør massefyrer - intet er helligt for os
Mens Telias mobilforretning længe har været under pres, er teleselskabet så småt begyndt at finde nye veje til at sikre sin fremtidige indtjening.
Telia har netop lanceret en ny videokonferenceløsning til erhvervslivet, og hermed tager Telia kampen op mod det TDC-ejede Netdesign og Kunøe-selskabet Atea, der hidtil har domineret på dette felt.
Målsætningen er klar: Telia forventer at sidde på 25 procent af det danske marked om halvandet år.
"Vi er de eneste på markedet, der kan levere et bundlet produkt, det vil sige alt fra access, service-cloud, support og videoudstyr i én pakke," bedyrer Telias offering manager, Rikke Heinstrup Vikkelsø.
Hun tilføjer, at hun ser det som en fordel, at det er det Telia-ejede selskab Cygate, der står for vedligeholdelse og drift af cloud-delen, hvilket alt andet lige forhøjer sikkerheden.
Et marked i vækst
Samtidig spår Telia markedet for videokonferencer til at være i blomstring.
"Der er en lang række trends i markedet, der øger virksomhedernes interesse for videokonferencer. Blandt andet betyder det øgede fokus på effektiviseringer og omkostningsstyring, at man ser på, hvordan man kan spare på rejseomkostningerne," fortæller Rikke Heinstrup Vikkelsø.
Hun tilføjer, at det øgede fokus på CSR (Corporate Social Responsibility) og dermed fokus på miljøhensyn som CO2-udslippet er en anden årsag til virksomhedernes ønske om at begrænse rejseaktiviteterne.
I første omgang forventer Telia, at videokonference-løsningen især er interessant for nordiske virksomheder samt virksomheder med mange lokationer.