Tilbage i april betalte Facebook omkring 5,7 milliarder kroner for firmaet Instagram, som tilbyder en meget populær foto-app til iPhone og Android-telefoner. Men alligevel har Facebook nu valgt at lancere sin egen billed-applikation til iOS, Facebook Camera, der minder meget om Instagram.
Den nye app kan bruges til at tage billeder, behandle dem med forskellige filtre og overføre dem direkte til Facebook, enten enkeltvis eller i grupper. Programmet viser også de nyeste billeder fra Facebook-vennerne.
I forhold til den egentlige Facebook-applikation skulle den nye foto-app være meget hurtigere, men der er indtil videre ikke nogen version til Android.
Det kan virke mærkeligt at Facebook bruger ressourcer på sin egen applikation, når man allerede har købt Instagram. Men analytiker Brian Blau fra Gartner mener, at det giver mening.
"Facebook er nødt til at udvikle sin forretning. De har tidligere sagt at Instagram skal fortsætte som en selvstændig forretning, men du må huske at de har købt et unikt socialt netværk med en helt speciel demografisk sammensætning. Dermed bevares Instagram som en selvstændig forretning, men man kan overtage nogle af kernefunktionerne," siger han til BBC.
Den nye app bliver beskrevet i en pressemeddelelse fra Facebook, som ikke nævner noget om andre platforme end iOS.