Computerworld News Service: Nu kan din computer mærke, hvornår du er vred på den.
Microsoft har offentliggjort en opdateret version af sin Kinect SDK med en række nye funktioner.
Den kan nu blandt andet aflæse dit kropssprog, mens du sidder ned, og foretage automatisk talegenkendelse på flere sprog.
En af de mest interessante tilføjelser er dog ansigtsgenkendelse - evnen til at genkende ansigtstræk og ansigtsudtryk.
Det bedste ved denne nye funktion er, at man ikke behøver at lime en masse små reflekterende punkter på sit ansigt, som man længe har gjort i forbindelse med motion capture i spil- og filmproduktion.
Avatarer kan smile med dig
Det mest oplagte, man kunne bruge denne funktion til, er at kortlægge sine egne ansigtsudtryk og forbinde dem til ens karakter i et computerspil.
Er du nu død igen i World of Warcraft? Nu kan din karakter se ud til at være lige så træt af det, som hvad dit eget ansigt røber.
Hvis du på den anden side looter noget fedt udstyr, smiler din karakter lige så bredt, som du selv gør.
Men teknologien kan også anvendes til at analyse dine ansigtsudtryk, så computeren kan afgøre hvilke følelser, du aktuelt oplever.
Det kan være nyttigt for eksempelvis spiludviklere til at måle, i hvor stor en del af spilletiden spillerne er henholdsvis frustrerede eller glade.
Det står endnu ikke klart, om den nye Kinect SDK kan mundaflæse ligesom computeren HAL i Stanley Kubricks film Rumrejsen år 2001 (originaltitel 2001: A Space Odyssey), men det er sikkert kun et spørgsmål om tid.
Oversat af Thomas Bøndergaard