Teleselskabet Cirque, der blev etableret i 1999, leverer teleydelser i forskellige varianter. Det varmeste for tiden er integrerede unified communications-løsninger (UC). Løsningerne, der baserer sig på Avayas teknologi er rettet mod erhvervskunder, som Cirque har godt 5.000 af.
Firmaet solgte i en lang periode pakker med telefoni og omstillingsanlæg fra Avaya, men arbejdede mere og mere med tanken om at få så meget som muligt til at spille sammen.
"Kodeordet er collaboration. Hvordan bygger vi løsninger, som sikrer vores berettigelse på langt sigt," siger Peter Engel Møller, partner, Cirque.
Ét nummer er tilstrækkeligt
OneNumber er en del af løsningen Business One, der sikrer, at man kun skal ringe til ét nummer for at få fat i en bestemt person i en virksomhed. Løsningen integrerer sammen med kalendersystemerne Lotus Notes, Exchange, Google, Kerio og Groupwise.
"Med OneNumber kan man få oplyst om brugeren af en bestemt telefon er ledig eller optaget på sin mobiltelefon, på softphone eller IP-telefonen, og hvornår vedkommende eventuelt er ledig," siger Peter Møller, som styrer hele sit telefonsystem via sin kalender.
Tanken med OneNumber er at eliminere den tid, der i "gamle dage" blev spildt på først at ringe til mobilen og så til fastnettelefonen, som så måske stillede om til receptionen.
"Du brænder en masse tid af i stedet for med det samme at få beskeden 'ikke til stede før klokken 15' for eksempel," siger Peter Møller.
Cirque har regnet sig frem til, at man med OneNumber og Business One kan reducere antallet af opkald, der bliver stillet rundt i huset og alle mulige andre steder, med 40 procent.
"Vi hoster selv hele UC-løsningen. Vi kunne se, at markedstendensen ændrer sig hurtigt. I dag skal der ingen kasser ud, og der skal heller ikke installeres noget. Højst noget dataværk vi selv kan klare," siger Peter Møller.
Træder folk over tæerne
Konkurrence er der indtil videre ikke alverden af ifølge Peter Møller:
"Den eneste konkurrent, vi møder derude, er TDC og deres produkt IP Scale."
"Cirque har et frirum i øjeblikket, men konkurrenterne er på vej ingen tvivl om det," siger Market Manager Mads Fosselius, der mener, at Cirque "har et år, måske halvandet før de står her, konkurrenterne."
80 procent af Business One-salget sker direkte, mens partnerne Datacompagniet, Apps People, Vision 80/20 og Blue Print henviser og rådgiver i forhold til de øvrige sager og projekter - ofte med integration til deres egne løsninger.
"Vi har svært ved at indgå partnerskaber, fordi vi træder folk over tæerne. det er svært ikke at tage en bid af deres kage også," lyder det.
Set fra Avayas synspunkt er Cirque en god partner, som har set lyset i forhold til Unified Communications.
"For mange er UC bare en klient, der samler virksomhedens kommunikation, og det er en lidt fortærsket opfattelse," siger Ken Willén, Channel Account Manager, Avaya.
Cirques opgiver ikke sin omsætning, men selskabets bruttofortjeneste steg i regnskabsåret 2010/11 til 25,3 millioner kroner fra 21,6 året før. Resultat såvel før som efter skat endte til gengæld med 2,8 millioner kroner marginalt lavere i 2010/11 end året før.