Læs også:
Sådan er teknologien i et projekt til 18 milliarder
BaneDanmark kaster milliarder efter omstridt it-firma
Det bliver den franske multinationale virksomhed Alstom med omkring 85.000 medarbejdere, der skal levere de såkaldte ERTMS-systemer til danske tog.
Det bliver togene på fjernbanen - det vil sige alt på skinner uden for den københavnske S-bane - der får glæde af implementeringen af den europæiske ERTMS 2-standard (European Rail Traffic Management System) fra Alstom.
Dermed vil synlige trafiksignaler på togstationer og langs strækningerne blive overflødiggjorte og fjernet i løbet af de næste 10 år.
ERTMS-systemerne virker nemlig ved, at de får deres trafik-informationer fra akseltællere langs jernbanerne, og derfra sendes signalerne til et centralt it-center, der derefter kan sende trafikinformationer direkte ud til togene via radiokommunikation leveret fra Nokia Siemens Networks.
Udover Alstom og Eltel er selskaberne Balfour Beatty og Thales også med til at levere hardware, software og knowhow til banestrækningerne i det danske landskab og inde i den københavnske S-bane.
Scorer en god milliard
Tildelingen af den 10-årige ERTMS-kontrakt til Alstom betyder samtidig, at franskmændene kan hive en check ned i lommen på mellem en milliard og 1,3 milliarder kroner for ulejligheden med at udskifte signalsystemerne i de næste 10 år.
I alt forventes det, at udskiftningen af alle togsignalerne på fjern- og S-bane løber op i godt 18 milliarder kroner, som BaneDanmark tidligere har sammenlignet med et projekt af storebæltske proportioner.
Hele udskiftningen af signalsystemerne langs 3.200 kilometer sporstrækning forventes at stå færdig inden udgangen af 2021.
Du kan læse mere om det store it-projekt langs og på de danske jernbaneskinner her.
Læs også:
Sådan er teknologien i et projekt til 18 milliarder