For et halvt år siden krakkede De Gule Sider og blev opslugt af konkurrenten, Eniro. Så i dag sidder den svenske koncern på alle de tre store danske telefon- og kort-opslagstjenester: Krak, Eniro og De Gule Sider.
Men selv om De Gule Sider var på vej i graven før jul, så er den gamle telefonbog på vej mod en lysere fremtid.
Det fortæller Eniro-direktør Stefan Kercza, der har brugt de seneste måneder på at analysere sit indkøb. Og de foreløbige beregninger ser gode ud.
I Eniros første kvartalsregnskab i år kunne firmaet fremlægge en omsætningsvækst på 42 procent. Det skyldes især generelle effektiviseringer - og opkøbet af De Gule Sider.
"Vi forventer, at De Gule Sider allerede bidrager positivt på bundlinjen i år," siger Stefan Kercza til ComON.
Besøgstal styrtdykkede
De Gule Sider virkede ikke just som en guldmine at få fingre i. Ud over konkursen er hjemmesidens besøgstal også raslet ned de seneste år.
Ifølge FDIM har De Gule Sider i øjeblikket 710.000 besøgende om måneden. For fem år siden var tallet 1,3 millioner brugere.
Er det tilfredsstillende?
"Det er klart utilfredsstillende. Men det skal ses ud fra den situation, som De Gule Sider har været igennem op til konkursen i december og hele sidste år. Der har helt naturligt ikke været meget udvikling eller nytænkning, og det kan ikke undgå at påvirke besøgsantallet. Det er jo klart, at når folk oplever, at temaer og undersider ikke bliver opdateret, så forsvinder de. Det er vi allerede begyndt at bygge op igen, men det er selvfølgelig ikke en udvikling, man får vendt på et kvartal," siger Stefan Kercza.
Et tegn på fornyet marketing-indsats så man, da De Gule Sider sponsorerede to håndboldkampe i foråret.
Holder jyder mere af De Gule Sider?
Selv om det kunne være fristende at sløjfe varemærket "De Gule Sider" om fokusere kræfterne omkring Eniro/Krak, så er det planerne, at Dgs.dk skal leve videre.
"Det kommer ikke til at leve videre, som det altid har gjort. Men jeg mener, at kendskabsgraden til varemærket De Gule Sider er så stor, at det vil være fuldstændig tåbeligt at lægge det ned. Alle vores analyser viser, at der fortsat er synergier at hente. Vi har ikke købt De Gule Sider for at lukke det ned," siger Stefan Kercza.
Eniro havde før opkøbet nogle formodninger om, at De Gule Sider kunne komplementere koncernens eksisterende portefølje. Det har vist sig rigtigt.
"Vores forudsigelser holdt stik. Så vi har haft et rimelig godt kendskab til De Gule Siders forretning. Men det viser sig også, at der nogle præferencer blandt brugerne for enten De Gule Sider eller Krak. Så der er en ret lille dobbeltdækning af brugere, der bruger begge tjenester. Et slag på tasken er, at kun 20-25 procent, der besøger Krak også besøger De Gule Sider," siger Stefan Kercza.
Firmaet har endnu ikke analyseret sig frem til, hvilke brugere, landsdele eller kundegrupper, der har præferencer for de respektive sider. Det arbejde er nu i gang.
Der fulgte 42 medarbejdere med til Eniro, da De Gule Sider i januar overgik til den svenske koncern.