Sådan fotograferer du blomster
Jeg elsker denne tid på året. Dagene bliver længere, temperaturen stiger og overalt springer blomsterne ud.
Det giver en enestående mulighed for at snuppe kameraet og prøve at indtage naturens skønhed, hvad enten det er i din baghave, i den lokale park eller langs en vandresti uden for byen.
Derfor får du her en række tricks til, hvordan du kan tage flotte billeder af blomster.
Nogen gange må man helt tæt på
Ofte bliver billeder af blomster smukkest, når man kommer helt tæt på. Det kræver som regel, at man anvender et makroobjektiv, eller at man indstiller sit kamera til makro.
Makro-tilstand gør det muligt at tage ekstreme nærbilleder af sit motiv, hvor små detaljer fylder billedet helt ud.
Hvis du anvender et almindeligt digitalt lommekamera, er makro-tilstand som regel repræsenteret af et ikon af en blomst. Ejer du et digitalt spejlreflekskamera, har du mulighed for at sætte et decideret makroobjektiv på kameraet.
Det kan være udfordrende at tage billeder i makro-tilstand, fordi skarphedsdybden er så lille - jo tættere du kommer på motivet, des mindre er det felt, hvori kameraet kan fokusere.
Det kan du dog bruge til din fordel, fordi det betyder, at baggrunden sløres, hvilket fremhæver dit egentlige motiv, blomsten.
Men denne lille skarphedsdybde betyder også, at du er nødt til at opbygge din billedkomposition meget nøje.
Hvis der er meget dybde i billedet, vil de dele af motivet, der er tættest på eller længst væk fra objektivet, blive sløret, alt afhængig af hvor du fokuserer.
Du kan også overveje at helt undlade at bruge makro-tilstand. Mange kameraer gør det muligt at gå rimeligt tæt på motivet (ofte ind til omkring 30 centimeter) selv med den normale fokus-tilstand.
På den måde vil man have langt større skarphedsdybde at gøre godt med. Det kan gøre det lettere at sørge for, at alt det, man ønsker skal være i fokus, også er det.
Vælg din baggrund med omhu
Hvis du er virkelig tæt på blomsten, vil baggrunden oftest være sløret til ukendelighed på grund af den lille skarphedsdybde. Men der er også andre ting at tage stilling til, som har en indvirkning på stemningen i billedet.
Du kan prøve at fotografere mod en baggrund, der komplementerer motivets vigtigste farver. Mange fotografer har et stykke pap eller en skumplade med sig, når de fotograferer blomster.
Du kan sætte en plade op lidt bagved blomsten eller bede en assistent holde den for dig (jeg anbefaler at have et barn eller to med til dette formål). Du skal bare sørge for, at pladen er langt nok i baggrunden til, at den er helt ude af fokus i billedet.
Hvis dit kamera har mulighed for at give en forhåndsvisning af skarphedsdybden (der på engelsk hedder "depth of field"), hvilket de fleste digitale spejlreflekskameraer har, kan du bruge den til at undersøge på forhånd, om pladen er placeret langt nok bagved motivet. Hvis dit kamera ikke har denne funktion, kan du bare tage et testfoto.
Og hvilke farver skal du så bruge som baggrund? Det bestemmer du selv. Mange fotografer kan godt lide at placere blomster foran en hvid baggrund, men det kan også give fine resultater med sort, blå eller den samme farve som motivet såsom en rød baggrund til røde roser.
Men du behøver heller ikke at tage en plade pap under armen, når skal ud at fotografere blomster. Bladene, løvet eller græsset omkring blomsten kan udgøre et frodigt, grønt bagtæppe. Og hvis du fotograferer blomsten nedefra og altså op mod himlen, kan du få en strålende blå himmel som baggrund. Derudover er det let at overeksponere himlen, så den bliver lige så hvid som en skumplade.
Skærm af for vinden
Der er dog en anden god grund til at tage en plade af en art med. Den kan skærme for vinden, så dit motiv ikke bevæger sig alt for meget. Blæst kan faktisk være en af de største udfordringer i forbindelse med blomsterfotografi. Et stort stykke pap kan dog placeres op mod vinden, hvilket kan være nok til, at motivet står tilstrækkeligt stille.
Jeg kender flere fotografer, der bruger små klemmer til at holde blomsternes stængler på plads, men jeg bryder mig ikke om den metode, da den er mere indgribende og let kan beskadige blomsterne.
Undereksponer billedet en smule
Til sidst vil jeg fremhæve, at kameraets eksponeringsmåler let kan blive forvirret, når man fotograferer ude i naturen. Den slags sker hele tiden. Det er for eksempel velkendt, at sne kan forvirre kameraers sensorer. Det ender tit med, at sne ser gråt ud i stedet for hvidt.
På samme måde kan blomster give kameraet vanskeligheder. For eksempel kan rosers varme, røde farver blive overmættede, så de finere nuancer forsvinder. Det er dog min erfaring, at kameraet med en anelse undereksponering af billedet også kan indfange de mere intense, dybe røde toner, som man kan se med sine egne øjne.
Oversat af Thomas Bøndergaard