Gabet mellem kolossen Atea og resten af it-kanalen bliver en smule mindre, efter at hardware-forhandlerne Comm/2 og 2ig i midten af april annoncerede en fusion, som vil skabe en ny forhandler med en samlet omsætning på omkring 700 millioner kroner.
"Det er altid en udfordring af Atea, når man gør sådan noget som det her. Hvis man formår af drive det med det rigtige sigte, er det enormt interessant for alle. Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at det bliver en succes," lyder det uden omsvøb fra direktør Jeppe Andersen i konsulenthuset Klestrup Partners, der i parentes bemærket er delvist ejet af netop 2ig.
Hos IBM glæder nordisk partnerchef Erik Søe-Pedersen sig også.
"Problemet i Danmark har været, at der har været én stor forhandler, men meget lang ned til den næste forhandler, når man ser på omsætning og antal medarbejdere. Derfor er det kanon, at der nu skabes en reel mellemstor spiller med større kritisk masse," siger Erik Søe-Pedersen.
Han peger dog på, at mellemstore forhandlere stadig vil have brug for at differentiere sig i forhold til Atea på deres kompetencer.
HP håber på flere fusioner
En tilsvarende melding kommer fra HP's partnerdirektør, Leif Carlsen.
"Det danske marked er kendetegnet ved, at der er én meget, meget stor spiller - nemlig Atea. Derfor giver det god mening, når Comm/2 og 2ig vælger at slå pjalterne sammen. De ligner hinanden meget, og i de dialoger, jeg har haft med dem, giver de udtryk for, at de ser nogle synergier på kundesiden," siger Leif Carlsen.
Han håber, at andre mellemstore forhandlere vil lade sig inspirere til lignende sammenlægninger.
Læs mere i CRN 05/2012, som udkommer i dag.