Læs også:
Sådan klarer TDC sig i benhård tele-priskrig
TDC inviterer Microsoft ind i sit datacenter
I går fremlagde TDC et kvartalsregnskab, der med stigning i omsætningen og et rekordstort antal kundeforhold endnu engang understreger telegigantens dominans.
Men det er ikke kun traditionelle televirksomheder, der bør frygte konkurrencen fra TDC.
For cloudbaserede ydelser som office-værktøjer og back up-tjenester er nemlig i stigende grad noget, der skal styrke TDC-forretningen.
Det fortæller underdirektør i TDC Erhverv, Ulrik Jacobi.
"Udover at tilbyde vores kunder traditionelle teletjenester, så flytter vi flere og flere tjenester i skyen - også tjenester som ikke kun er teletjenester."
"Det er en naturlig reaktion, når vi lytter til kunderne, der i stigende grad efterspørger en totalleverandør," lyder det fra Ulrik Jacobi.
Han tilføjer, at det især er små og mellemstore virksomheder, der efterspørger de cloudbaserede ydelser som for eksempel Microsofts kontorpakke Office 365.
Ikke alle jubler
En kontorpakke, der blandt it-forhandlere har været stærkt omdiskuteret og kritiseret for at ødelægge it-forhandlernes forretningsgrundlag og dermed Microsofts egen partnerkanal.
Blandt andet er det kun fire udvalgte forhandlere, hvoraf TDC er en af dem, der i Norden har fået lov at fakturere Office 365-kunderne selv.
For alle andre it-forhandlere gælder, at Microsoft fakturerer Office 365-kunderne direkte, hvilket sender ejerskabet af kunden over i Microsofts favn.
"Det går godt med salget af Office 365, navnlig når vi laver en kombination sammen med vores Scale-løsning. Lige nu er der mange udbydere af sky-baserede tjenester."
"For os handler det ikke så meget om konkurrence, men mere om, at vi alle hjælper hinanden med at prædike budskabet om fordelene ved de cloud-baserede tjenester. Der er plads til co-eksistens," fortæller Ulrik Jacobi.
TDC ønsker dog ikke at komme salgstallene nærmere.
Udover Office 365-salget er salget af Zylinc-produkter foruden TDC's køb i januar af virksomheden Blue Position andre tegn på det øgede fokus på cloudbaserede tjenester. Blue Position er specialiseret i at levere receptionistsoftware til især mindre virksomheder.
Og der er brug for flere hænder.
"Det er et område, hvor vi mander op lige nu, og vi forsøger hele tiden at få nye samarbejder op at stå baseret på kundens behov. Nogen kan vi selv være med til at forme ud af Blue Position," siger Jacobi.
Læs også: