Læs også:
TDC: Derfor trak vi tæppet væk under konkurrenterne.
Tusindvis af intetanende danskere bliver TDC-kunder.
TDC-manøvre vækker harme hos Forbrugerrådet
Trods hård kritik fra flere sider droppede TDC tirsdag de såkaldte forvalgskoder - også kaldet fast operatørvalg.
En manøvre der betyder, at fastnetkunder, der har valgt andre operatører end TDC, nu skal taste fire cifre foran hver gang de ringer op.
Ellers ryger pengene for samtalen automatisk til TDC og ikke til den operatør, de har valgt.
TDC's træk får endnu en gang hårde ord med på fra vejen fra konkurrenterne Telia og Telenor, der har anket sagen til Teleklagenævnet, efter Erhvervsstyrelsen for et par måneder siden erklærede TDC-manøvren lovlig.
"Vi har den dårligste konkurrencesituation i Europa, og det har Erhvervsstyrelsen nu forstærket," lyder det tørt konstaterende fra Telias juridiske rådgiver, Jens Ottosen-Støtt, med henvisning til TDCs dominans på fastnetområdet.
Bøvlet for kunderne
Både fra Telia og Telenor lyder det frustreret, at det at vinde kunderne tilbage kræver, at kunderne selv gør en aktiv indsats for at skifte.
"Kundernes reaktion kommer først om en måned, når de modtager en regning, de ikke fatter, hvad indeholder. For kunderne er det meget bøvlet," lyder det fra Jens Ottosen-Støtt, som tilføjer, at omfanget af kunder, der bliver berørt, aldrig er blevet klarlagt.
"Vi har henvendt os til de kunder, vi kender til, men vi har jo også en stor forretning, hvor vi sælger trafik til andre operatører. Hvor mange kunder, de har, ved vi jo ikke."
Hos Telenor lægger man ikke skjul på, at tabet af kunder forventes at koste et tocifret millionbeløb.
"Vi har sendt breve ud til de kunder, der er blevet berørt af det, og en stor del har vi også telefonisk været i kontakt med. Vi har skrevet, at vi selvfølgelig meget gerne vil have, at de bliver hos os, og vi har tilbudt fire måneders gratis abonnement, hvis de skifter over til os," fortæller kommunikationsrådgiver hos Telenor, Tom Lehn-Christiansen.
Telenor tager desuden et nyt middel i brug, hvis klare mål er at kapre TDC fastnet-kunder.
"Vi har netop lanceret en ny hjemmetelefon, som er en trådløs bordtelefon med simkort. Det er som en fastnettelefon, men altså uden linje til kobbernettet. Kunder kan typisk spare 1000 kroner om året ved at ophøre som TDC fastnetkunde og i stedet blive Telenor-kunde," fortæller Tom Lehn-Christiansen og tilføjer, at kunder berørt af TDC-manøvren har fået tilbudt telefonen gratis.
Læs TDCs svar på kritikken her.
Læs også: