Læs også:
Google efter malware-kritik: Sikkerhedsfirmaerne lyver
Derfor skal du bruge dine penge på it-sikkerhed
De mange malware-trusler mod både computere og smartphones, truslen om hacker-angreb og alle mulige andre fare-momenter ved at færdes på nettet føder i stigende grad en helt industri af sikkerheds-leverandører.
I en ny rapport fra Gartner estimeres det, at der i 2011 blev omsat for 96 miliarder kroner inden for sikkerheds-software.
Det er en stigning på 7,5 procent i forhold til 2010.
Væksten er ikke mindst sket blandt de små og mellemstore virksomheder, der nu også er nødt til at beskytte sig bedre mod truslerne.
Det er bemærkelsesværdigt, at netop denne industri altså ikke lider synderligt under de ellers pressede it-budgetter i virksomhederne.
Gartner hæfter sig ved, at industrien ville have oplevet to-cifrede vækstrater, hvis det ikke var, fordi Intel havde nedskrevet omsætningen hos McAfee, som chip-giganten har købt for omkring 45 milliarder kroner.
Her er de største sikkerhedsfirmaer
Det er fortsat Symantec, der er størst på sikkerheds-markedet, og selskabet oplevede fra 2010 til 2011 en vækst på hele 17 procent, skriver Gartner.
"Symantec fortsætter med at udvide sine tilbud til mere end traditionel slutbruger-sikkerhed ved også at forbedre kompetencerne og tilstedeværelsen inden for storage/data backup og ved at øge fokus på at sikre data - både de, der anvendes, og de, der opbevares - gennem data loss prevention og krypterings-produkter."
Som det ses i tabellen herunder har Symantec stadig et pænt stykke ned til nummer to og tre på listen, McAfee og Trend Micro.
Et marked i forandring
Det er i øvrigt ikke kun de it-kriminelle, der er kreative og hele tiden finder på nye teknologi-kneb og "forretningsområder."
Analysefirmaet Gartner peger på, at sikkerheds-markedet også gennemgår en større omvæltning i forhold til sikkerheds-løsningerne.
Der kommer mere og mere fokus på sikkerhed som en service efter SaaS-modellen, og der dukker hele tiden nye firmaer og nye teknologier op.
"Nøgle-leverandører fortsatte med at udvide deres produkt-udvalg i 2011 ved opkøb og ved at satse på nye markeder," lyder det fra Gartner.
Læs også: