Det er uforståeligt, at HP vælger at gå uden om de traditionelle forhandlere.
Sådan lyder det lakonisk fra CBC-kædens direktør Peder Hvejsel, da han bliver bedt om en kommentar til HP's seneste tiltag, hvor virksomheden vil forære 500 servere væk
til iværksættervirksomheder via onlineforhandleren Dustin.
Hos Lolland-forhandleren Data-Larsen er direktør Brian Larsen også stærkt kritisk overfor, at HP vælger at angribe gennem en dominerende forhandler som Dustin.
Konkurrenceforvridende
"Jeg mener det er konkurrenceforvridende," siger han, og fortæller at han har været i kontakt med Konkurrencestyrelsen:
"Men de sagde, at der nok ikke er så meget at gøre, fordi HP ikke anses for at have en dominerende stilling. Der er så meget gummi i de paragraffer, at de ikke kan bruges," konstaterer Brian Larsen.
Han har ellers i crn.dk's debatforum opfordret til at forhandlere gik sammen om, at indklage HP for konkurrenceforvridning.
Det betyder dog ikke, at Brian Larsen ikke vil gøre noget. Han mener nemlig, det er et meget ærgerligt signal HP sender til forhandlerne.
Hos CBC-kæden er direktør Peder Hvejsel også meget skarp i mælet.
"Det er konkurrence-forvridende. Jeg forstår ikke, hvorfor man vælger at gå uden om de traditionelle forhandlere. De jager kunderne væk fra os og over på nettet," siger Peder Hvejsel og fortsætter:
"Jeg mener i øvrigt, kampagnen virker uigennemtænkt og bærer præg af at være opfundet på et skrivebord i marketingafdeling," siger han.
"Selve grundideen er måske god nok. Man hvad hvis kunderne ikke kan få det til at virke, så er det jo ikke Dustin, der kommer ud. Man risikerer jo at efterlade kunden uden hjælp. Det er jo netop, når kunder skal serviceres, at vi i kanalen har vores eksistensberettigelse," siger Peder Hvejsel.
Det støtter Brian Larsen op om.
"Jeg forhandler ikke meget HP. Men jeg råber op, fordi mange føler sig trådt over tæerne af denne kampagne. Det er ikke i orden," siger han.
"Det jo de lokale forhandlere, der kender de lokale iværksættere og deres behov og hjælper dem. Derfor synes jeg det er et meget ærgerligt signal HP sender ved at forære kunderne til en svenskejet onlinebutik," slår han fast.