Ifølge Danmarks Statistik bruger de helt store virksomheder flest penge på it. Næsten 37 milliarder kroner i 2010. Men SMB-markedet - altså den del af SMB-markedet, der går op til 50 ansatte - er egentlig også rigtigt godt med. 7,6 milliarder kroner fik de brugt på it i 2010.
Ser man på 2010-tallene, er det stadig hardware, der rent produktmæssigt trækker læsset. 1,2 milliarder kroner brugte disse små virksomheder til at købe hardware for. Standardsoftware fylder næsten lige så meget på deres indkøbsseddel. Godt en milliard kroner brugte små virksomheder på mellem 10 og 49 ansatte til at købe software for i 2010.
Men den helt store post er service. Næsten fire milliarder kroner brugte små virksomheder på at købe service.
De små fylder meget
Forholdsmæssigt er det en langt større del af budgettet i det mindste marked, der går til service, hvis man sammenligner med både mellemmarkedet og de helt store virksomheder.
En bemærkelsesværdig detalje er, at det danske mellemmarked kun er knap halvt så stort som markedet for små virksomheder. Servicekronerne fylder desuden under halvdelen hos virksomheder med 50-99 ansatte.
Det står i modsætning til trenden hos både mindre og de helt store virksomheder, hvor over halvdelen af it-budgettet bliver brugt på service.