Læs også:
CSC fyrer 450 ansatte - danske ansatte rammes hårdt
Dansk kæmpeselskab sætter CSC på porten
Massefyringerne i it-firmaet CSC giver ikke anledning til nogen større overraskelse hos en analytiker, der følger it-branchen tæt.
"Det handler ikke bare om rationalisering. CSC har mistet nogle rigtig store kunder, der har fyldt meget medarbejder-mæssigt," vurderer Anders Elbak, der er senioranalytiker i IDC.
"Tabet af eksempelvis TDC, der har været en kæmpe opgave for CSC, må nødvendigvis få nogle konsekvenser i form af antallet af medarbejdere," siger han.
Der kan ryge flere folk
Han peger desuden på, at indtjeningen ikke har været så høj, som man måske kunne ønske på ledelsesgangene i CSC.
"Ledelsen har været presset, og set fra deres perspektiv har det været nødvendigt at gøre noget konkret for at skabe mere overskud i forretningen," siger han til Computerworld.
Hvis CSC's ledelse ikke formår at vende skuden og stadig taber kunder, kan det ifølge IDC-analytikerne blive nødvendigt at afskedige yderligere.
"Der kan godt komme flere fyringer, men det er ikke min fornemmelse, at CSC er mere presset end konkurrenterne i det marked. Det virker ikke som om, de er inde i en negativ spiral, der ikke kan stoppes," siger han.
Den teknologiske udvikling i form af eksempelvis overvågning og central administration får ligeledes en del af skylden for de voldsomme nedskæringer i CSC.
"Det kræver mindre og mindre arbejde at administrere de store serviceaftaler, som CSC har mange af. Det medfører, at der skal bruges færre folk, fordi processerne bliver automatiserede," lyder Anders Elbaks analyse.
Læs også: