Læs også:
Hundredevis valfarter til Danmarks største it-messe
Mød Computerworld på Danmarks største it-messe
Det er ikke længere et spørgsmål, om virksomheden skal i skyen, men derimod hvordan virksomheden skal i skyen. Sådan lød budskabet ved en paneldebat på it-messen Computerworld EXPO 2012, der finder sted onsdag og torsdag i denne uge.
Skyen er her nemlig, og de fleste - måske uden at tænke over det - er allerede storforbrugere af cloud-tjenester.
Da pandeldebattør Vagn Køhler, der er partner i Saas-it Consult, spørger publikum, hvor mange, der bruger services som webmail, iTunes og Dropbox, er det svært at få øje på nogen med begge hænder i skødet.
"Cloud er allerede en stor del af de ting, vi alle sammen foretager os til hverdag," siger Åren Ekelund, der er produktchef i Microsoft.
Nu skal vi bare have virksomhederne med.
Det seneste år er begrebet cloud-computing nemlig blevet mere jordnært, og det er derfor på tide, virksomhederne integrerer skyen i it-strategien.
Den varme luft er væk
"Skyen er ikke så fluffy længere. Den varme luft er gået ud, og det kan vi glæde os over, for i dag er skyen mere håndgribelig," siger Michael Løytved, der er managing consultant i Capgemini.
Ifølge debattørerne er der nogle åbenlyse fordele, der er værd at have i tankerne, når virksomheden skal lægge en cloud-strategi.
"I dag giver det slet ikke økonomisk mening at beholde eksempelvis ikke-personfølsomme data 'in house'," siger Åren Ekelund.
Og så er der jo også de mere lavpraktiske faktorer, der skal tages hensyn til, og hvor skyen med fordel kan anvendes.
"Vi har vist alle sammen set, hvad en regnvåd sommer gør ved kældrene her i landet," siger Michael Løytved.
Publikum kvitterer med smil og en samstemmende nikken med hovederne, hvorefter Michael Løytved fortsætter:
"Jeg vil 10 gange hellere lægge mine data i skyen, end jeg vil lægge mine data på en server i en kælder i indre København."
Vi skal bevare jordforbindelsen
Debattens afsluttende spørgsmål indbyder debattørerne til at give deres bud på, hvor skyen blæser hen i nærmeste fremtid.
Bjarne Tönshoff fra Canon Danmark mener, at et øget antal valgmuligheder i forhold til skyen vil gøre det ekstra vigtigt at lægge en ordentlig strategi i virksomhederne.
"Den øgede kompleksitet, som et øget antal valgmuligheder giver, kræver, at man gør op med sig selv, hvad der skal i skyen, og hvad der skal holdes hjemme."
Michael Løytved er enig i, at det er vigtigt at holde hovedet koldt, når der skal lægges en cloud-strategi:
"Vi skal stadig tænke i integration. Vi skal have hovedet i skyen, men fødderne skal være plantet solidt på jorden."
Du kan læse mere om, hvordan du kan besøge Computerworlds it-messe her.