Læs også:
Så længe skal du vente på dine skatteinfo på skat.dk
Din årsopgørelse risikerer at havne i kø hos Skat
Hos Skat er der roser til både hovedleverandøren CSC og cloud-leverandøren Queue It, som blev hevet ind til at kontrollere indgangslusen i forbindelsen med publiceringen af danskernes 4,7 millioner årsopgørelser.
På en uge havde Skat besøg af 2,6 millioner unikke brugere, der samlet kiggede fire millioner årsopgørelser igennem.
Og trods ventetider til årsopgørelserne på op mod en time visse dage i starten af marts, tøver kontorchef fra Skat, Søren Kjær Jensen ikke med at hæve armene højt over hovedet.
"Afviklingen af årsopgørelserne gik efter vores opfattelse helt forrygende. Vi skal naturligvis passe på med at blive kålhøgne, men dette er den bedste it-afvikling nogensinde med meget få skønhedspletter," forklarer Søren Kjær Jensen til Computerworld.
Skat gjorde det i 2004 for første gang muligt at udfylde selvangivelse og se årsopgørelsen på nettet, mens det to år efter blev noget mere simpelt at indberette sine indtægter og udgifter med fortrykte poster på selvangivelsen.
God investering på halv million
Kontorchef Søren Kjær Jensen fortæller, at danskerne på snigpremieren fredag den 2. marts kunne opleve en times ventetid, men køerne var væsentligt kortere allerede dagen efter. Søndag den 4. marts var stort set kø-fri.
Køerne vendte dog tilbage ved den officielle åbning om mandagen, hvor det cloud-baserede køsystem fra Queue IT igen kom på hårdt arbejde indtil onsdag den 7. marts, hvorefter Skat ikke længere kunne registrere køer.
Systemet, der har kostet lige i underkanten af en halv million kroner at leje i 14 dage, har ifølge Søren Kjær Jensen været en rigtig god investering.
"Dels kunne vi informere danskerne om ventetiden, selv om den måtte være på 23 minutter. Det er trods alt bedre at vide, hvornår der er hul i køen end blot en statisk besked, der siger, at der er travlt. Dels har vi også kunne skrue op og ned for kapaciteten alt efter, hvor travlt der var," siger Søren Kjær Jensen.
Skønhedsplet i telefonen
Han forklarer, at eneste skønhedsplet på afviklingen var forskellige kø-længder på nettet og via Skats telefonkundeservice, som ved den officielle åbning om mandagen den 5. marts kunne hive danskerne igennem på cirka en halv times tid.
"Vi oplevede problemer med borgere, der kom igennem telefonen, men ikke kunne tale med vores kundeservice-medarbejdere om deres årsopgørelse, fordi de stadig sad i kø på nettet," lyder det fra Søren Kjær Jensen.
Derfor overvejer skattefar nu, om det skal være muligt for kundeservicemedarbejderne at hive borgerne uden om kø-systemet, hvis de er kommet igennem på telefonen.
Samtidig forklarer Søren Kjær Jensen, at Skat gerne vil undgå, at snedige danskere så bare ringer til næste år for at undgå køen på nettet.
"Vi skal naturligvis have tænkt alle brugsscenarier igennem inden marts 2013," siger han om afviklingen af årsopgørelser til næste forår.
Er det også din erfaring, at Skats it-systemer klarede testen godt? Skriv gerne en kommentar i debatfeltet.
Læs også: