TOPNYHED:Visma gør klar til at overtage børsnoterede Penneo - aktien stiger over 100 procent

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

DSB sløjfer sms-klippekort

Danske rejsende er gidsler i krigen om fremtidens mobil-betalinger.

Teleselskaberne spænder ben for nye smarte betalingsmetoder.

Det mener DSB, der føler sig nødsaget til at pille et produkt af hylden for ikke at skabe forvirring blandt danske togrejsende.

DSB S-tog præsenterede i sidste uge en ny smartphone-app til iPhone og Android, der gør det nemt at bestille bus, tog og metro-billetter i hovedstadsområdet blandt andet med automatisk zoneudregning via gps. 
Men den nye applikationen markerer også et farvel til en anden populær s-togs-tjeneste. Muligheden for at købe et digitalt klippekort vis sms og betale det over telefonregningen.

Generelt er DSB S-togs palette af mobile betalinger blevet lidt mere forvirrende at genemskue efter den nye app.
Man kan altså ikke længere købe digitale klippekort med sms - kun via kreditkortbetalinger i den nye app, der kun fungerer på Android og iOS.
Og man kan betale for engangsbilletter via sin telefonregning ved at sende en sms til 1415, men hvis man vil betale via bankernes nye Mobilpenge, skal man sms'e til et helt andet nummer.
Mobilpenge er bankernes bus på fremtidens mobile betalinger, der gør det muligt at betale et produkt via en sms, som automatisk trækker pengene fra pre-defineret bankkonto.

Derfor fjerner vi klippekortet

Man skulle ellers forvente, at forbrugere ville få flere og ikke færre betalingsmuligheder i fremtiden.

DSB S-tog giver teleselskaberne skylden for, at betalingsmulighederne ser en smule forvirrende ud.

DSB S-tog ville gerne have lov til at knytte det velkendte short code-nummer 1415 til andre betalingsformer end teleselskabernes. Så en kunde for eksempel kunde vælge at sms'e til 1415 men lade pengene blive trukket fra Mobilpenge (en bankonto) i stedet for telefonregningen.
Men teleselskaberne fastholder, at 1415 kun skal bruges til overtakserede sms'er.

"Vi kan ikke blive enige om en aftale, så vi kan bruge 1415 til mere fleksible betalinger. Vi mener, at der skal være lige adgang på alle salgskanaler for alle betalingformer. Men teleselskaberne vil ikke lade andre end dem selv stå for betaling via 1415," siger Niklas Marschall, salgschef i DSB S-tog.

Man kunne derfor også betragte annulleringen af klippekort-betaling via sms som en måde at mindske teleselskabernes indtægter mens DSB S-tog og teleselskaberne er uenige.

1415 er nemt for kunderne

Sms-betalinger af klippekort og enkeltbilletter har været meget populært for rejsende.

"1415-billetter har været nemt for kunderne, så vi ville gerne fortsætte med at markedsføre 1415-brandet, men det kan vi ikke kalde det længere, så vi er i gang med at ændre vores branding".

DSB S-tog skal nu finde på et andet brand, der både kan markedsføre 1415 og det nye nummer 8415, som Nets-selskabet Teller har valgt til Mobilpenge.
Diskusionen kan blive et generelt problem for Mobilpenge.

"Det her er ikke kun en udfordringer, der gælder for DSB. Det gælder også Mobilpenge generelt. Hvis vi generelt er afskåret fra at bruge 1-numre til betaling ved brug af short-codes, så bliver det sværere for os at komme til markedet med en smsbaseret løsning, for de kunder, der har sms-betalinger i dag, har allerede en shortcode, så de skal være så interesseret i Mobilpenge, at de vælger at markedsføre endnu et nummer," siger Søren Winge, pressechef hos Nets.

Forbrugerombudsmanden kigger i øjeblikket på teleselskabernes krav om at beholde styringen med 1415 og andre 1-short codes.

Midt i en krig om fremtidens betalinger

DSB S-tog føler, at selskabet er havnet i midten af den nuværende krig om, hvem der skal sidde på mobile betalinger. Er det bankerne, teleselskabernes, Google eller en helt fjerde spiller?

DSB afslørede allerede for en måned siden, at trafikselskabet var det første til at indgå en aftale om at bruge Mobilpenge, der drives af Nets-selskabet Teller. Men den aftale er altså indtil videre begrænset til enkeltbetalinger via ss-nummeret 8415.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere