Læs også:
Skat: CSC har bevidst ført os bag lyset
Hver eneste uge bliver CSC nøje målt og vejet hos Skat, hvor et såkaldt debitormotor-projekt er blevet stærkt forsinket og dyrere end forventet.
Træder selskabet ved siden af i den tre måneder lange prøveperiode, som først udløber om en lille måned, så venter der en fyreseddel.
Det forklarer Kristian Vensgaard, der er fagdirektør for it-projekter hos Skat, til Computerworld.
"Hvis projektet ikke retter sig op, og vi ikke ser den fornødne fremdrift, vi forventer, og som er nødvendige for at holde de aftalte milepæle, så falder hammeren. Så er vi i en situation, hvor vi ikke længere kan tro på samarbejdet," siger han.
Sådan holder Skat øje med CSC
Han fortæller dog, at Skat nu kan måle fremdriften ugentligt og på kodelinjer.
"Vi har lavet en monitor-aftale med SIG. De får kode leveret en gang om ugen og undersøger så koden for kvalitet, fremdrift den slags ting."
Han fortæller, at styregruppen via et website har adgang til at følge projektet og lave såkaldt drill-down på, hvordan det på en lang række parametre går med koden.
"Det giver os et glimrende indblik i, hvordan det hele skrider frem, og hvor vi er henne med kvaliteten," siger han.
Han sammenligner situationen med prøvetiden, når man er nyansat.
"Der er det hver eneste dag i ens daglige arbejde, at man skal vise, at man er sin stilling værdig," siger Kristian Vengsgaard.
Debitormotor-systemet er vigtigt for myndigheden, fordi det som betalings og opkrævningssystem skal bruges til at håndtere en lang række tjenester overfor offentligheden.
Blandt andet er det længe ventede digitale motorregister, der skal gøre det langt nemmere at skifte nummerplader på køretøjer, forsinket flere gange på grund af Debitormotor.
Skat har dog udviklet en nødløsning, som gør det muligt at tage motorregisteret i brug til sommer uden Debitormotor.
CSC oplyser til Computerworld at firmaet ikke på nuværende tidspunkt har nogen kommentarer.
Læs også: