Nu skal der ryddes op i hosting-branchen. Sådan lyder det fra en stribe af de toneangivende hosting-forhandlere, som kort før jul stiftede deres egen brancheforening.
Foreningen skal skille markedets uglesete "garagehostere" fra de mere seriøse forhandlere.
De første sparsomme meldinger fra den nye forening går på, at man vil opstille et sæt tekniske kvalitetskrav, der skal skærpe forhandlernes faglige profil i forhold til kunderne.
"Formålet er at komme af med de værste brodne kar i hosting-branchen og skabe mere gennemsigtighed i markedet," lyder det fra et den nystiftede forenings menige medlemmer, direktør Lars Pedersen fra københavnske Cortex Consulting.
Produktchef i Dandomain, Niels Reinau, er formand for den nye forening, mens hans kollega Nicolai Voll fra fynske JDM er næstformand.
De har ikke ønsket at fortælle nærmere om formålet med den nye forening.
Vil skærpe profilen
Men under overfladen rumler også ønsket om at skærpe profilen over for store udbydere af cloud-tjenester som Microsoft, Amazon og Google, der sælger cloud-ydelser direkte til kunderne.
En række kilder, som CRN har talt med, lægger ikke skjul på, at formålet med brancheforeningen også er at stå stærkere i forhold til det direkte salg af ydelser fra hosting-producenterne - hvilket først og fremmest vil sige Microsoft.
"Den nye brancheforening vil på den måde styrke forhandlernes private cloud-løsninger over for producenternes public cloud-løsninger," lyder vurderingen fra Microsoft-hoster Jakob Norup fra østjyske Hostnordic.
Det ligger også i kortene, at brancheforeningen kan være på vej med et fælles indkøbsselskab, som kan skaffe lavere licenspriser til forhandlerne.