Med inspiration fra Googles evne at fokusere på kerneydelsen i form af den simple, hvide søgeside, har Skat med en modernisering af myndighedens hjemmeside forsimplet designet af internetsiden markant og serverer nu 42.000 undersider på en mere spiselig måde.
Det fortæller Bo Steinicke, som er webredaktør af Skat.dk.
"Vi skal skære ind til benet og give folk det, de efterspørger mest", siger han.
Samlede webfolk
Webredaktøren fortæller, at det nye design er resultatet af fire en halv måneds arbejde hos den nyetablerede web-redaktion, der består af 12 medarbejdere, heriblandt to usability-eksperter.
Han fortæller, at Skat.dk med det nye design forsøger at flytte så mange borgere og virksomheder som muligt fra telefonsupporten til hjemmesiden.
Midlet er let tilgængelig information om de mest efterspurgte emner.
Ideen er at servere det allermest efterspurgte fra den største gruppe af borgere og virksomheder på forsiden. Alt andet skal gemmes et klik længere væk. Det kan være jura og problemstillinger, som vedrører de få.
Dermed vil Skat frigøre ressourcerne på telefon-hotlinen til særlige spørgsmål og borgere, der ikke kan nås digitalt.
Koster timer
Designet udspringer af et mantra om, at Skat aldrig kommer til at interesse folk ret meget, fortæller web-redaktøren.
"Folk vil gerne ind på siden, få det nødvendige gjort og komme videre med de sjove ting i livet. Derfor behøver vi ikke at fortælle, hvor bredt vi favner og sætte flotte billeder på," siger Bo Steinicke.
Han fortæller, at Skat ikke har brugt andet end mandetimer på at udvikle den nye internetside. Der er ikke købt nye servere eller nyt CMS.
I stedet bruger Skat fortsat myndighedens egetudviklede system, Database Publicering, som blev bygget på .Net i 2000 og som kører på servere placeret hos leverandøren CSC.
Her er de vigtigste ting for Skat
Årsopgørelse, moms og fradrag øverst
"Fokus har været få det vigtigste frem. Det er så en naturlig bieffet, at siden er blevet hurtigere, og at vi har fjernet noget af det, der blinker," siger han.
Arbejdet med designet har været drevet af at lave en motorvej fra forsiden hen til de vigtigste informationer for den største gruppe af borgere og virksomheder gennem de 42.000 aktive undersider på Skat.dk.
Det er især oplysninger om moms, kørselsfradrag og årsopgørelser, som er de mest efterspurgte emner hos Skat. Og ved at gøre de mest efterspurgte informationer mest tilgængelige, kan Skat spare statskassen for mange penge, fortæller Bo Steinicke.
Simpelthen, fordi let tilgængelig information om eksempelvis kørselsfradrag på hjemmesiden nedbringer antallet af opkald til myndighedens hotline betragteligt.
10-dobling af moms-besøg
Og det simple design virker. Med 35 millioner sidevisninger på forsiden om året, skal der ikke justeres ret meget, før en ændring får effekt. Det gælder eksempelvis informationssiden om indberetning af moms.
"Bare ved at lave en hurtig adgang fra segmentforsiden til momssiden, har vi fået tidoblet trafikken på siden," siger han.
Et nemt greb, men det hjælper ifølge web-redaktøren borgere og virksomheder til at få informationen meget hurtigere og samtidig slippe for at ringe, slutter han.
En tidligere undersøgelse af Skats omkostninger viste, at det koster 33 øre hver gang kunderne betjener sig selv på Skat.dk, mens det koster 77 kroner, hver gang de ringer til hotlinen for at få svar på et spørgsmål.