Du har sikkert lagt mærke til det:
Når venner og kollegers jobsituation ændrer sig, går der sjældent lang tid, før der sker forandringer på deres LinkedIn-profiler.
Det skyldes, at sociale medier helt øjensynligt spiller en større og større rolle, når vi brander og iscenesætter os selv.
En vigtig ingrediens i denne selviscenesættelser er vores profilbilleder på LinkedIn og andre sociale medier.
Og alene det at have et billede på sin profil har stor betydning for din synlighed på nettet.
En LinkedIn-profil med et billede bliver nemlig set syv gange så ofte, som en profil uden billede, oplyser Nicole Willams, der er netværks-direktør for LinkedIn.
"Billedet er et vigtigt og kraftfyldt branding-værktøj, og du skal bruge det meget strategisk," siger hun i et interview med den amerikanske avis Wall Street Journal.
I interviewet fortæller hun, hvordan hun mener, at du får det bedste billede på sociale netværk
1. Billedet skal vise dig - og kun dig
Nogle mennesker vælger billeder af deres kæledyr, familie og kærester, som profilbilleder på Facebook.
Men det er ifølge Nicole Williams ikke nogen god idé at gøre på LinkedIn.
Hun mener, at når du bruger dit profilbillede professionelt, skal du være den eneste på billedet. Fraviger du dette princip, skal det ifølge Nicole Williams udelukkende være, fordi det siger noget om din profession.
Eksempelvis kan det give god mening, hvis en dyrlæge er afbilledet sammen med sin hund eller kat.
2. Ikke for meget lir
Som udgangspunkt skal du ikke være klædt for fancy på dit billede.
Din påklædning skal afspejle den måde, som du går klædt på jobbet. Søger du eksempelvis et job inde for modebranchen, kan du godt give dit billede gas med flere farver og flere smykker.
Men her skal du stadigvæk passe på, mener Williams. Hun advarer mod, at du giver modeldrømmene så frit løb på dit billede, at du risikerer at stå til en jobsamtale, hvor den anden part knap nok kan genkende dig.
Derfor skal du undgå en professionel fotograf
3. Tænk over din positur
Du må godt "pose" på dit billede.
Men ifølge Nicole Williams skal et godt billede også afspejle din personlighed, og derfor kan det være en god idé at tage et billede af en hverdagssituation og forsøge at indfange energien i det øjeblik, hvor billedet er taget.
Eksempelvis har Williams selv et profilbillede på sin LinkedIn-profil, hvor hun står på et gadehjørne i New York med en avis under armen.
Derudover bør du tænke over din kropspositur på billedet. Det er en god idé, at du sidder rank, har dine skuldre tilbage, smiler, har åbne øjne og på den måde sender et signal om, at du har selvtillid, er kompetent og har en nysgerrig tilgang til verden, lyder rådet fra Nicole Williams.
4. Undgå den professionelle fotograf
Det kan være fristende at hyre en professionel fotograf, hvis du har brug for at få taget et knald-godt billede til din profil.
Men det er ikke nødvendigvis en god idé.
Ifølge Williams er det ofte en bedre idé at få dit billede taget af en god ven eller en anden person, som du er tryg ved.
Det vil ofte afspejle sig i dit billede, hvor du vil se mere naturlig og afslappet ud.
5. Hold øje med dine andre profiler
Dit brand på nettet er ikke udelukkende bundet op på din LinkedIn-profil.
Hvis du også har professionelle kontakter på Facebook, skal du være opmærksom på, at andre kan tagge dig i billeder her.
Det betyder, at du mister kontrollen over, hvordan du bliver fremstillet professionelt.
I artiklen i Wall Street Journal fortæller Nicole Williams, at hun fik et chok, da hun opdagede, at et familiemedlem havde tagget hende i et billede fra en familiefest, hvor hun drak et glas vin.
"Jeg har professionelle kontakter på Facebook, og jeg vil ikke have, at de ser mig drikke alkohol en søndag eftermiddag," siger hun.
Så hvis du er lige så snerpet som Nicole William, bør du overveje at 'untagge' dig selv på billeder, som du ikke bryder dig om, eller indstille din Facebook-profil, så andre ikke kan tagge dig i billeder.
Læs også:
Sådan får du fede og lovlige forretnings-fotos