Læs også:
Blackberry-producent har kurs mod et sort hul
Computerworld News Service: Research In Motions nye topchef, Thorsten Heins, har kun ganske kort tid til at genoplive den vaklende smartphone-producent.
Analytikere og branchepartnere regner med, at Heins, der sidst i januar blev forfremmet til at overtage styringen af virksomheden, kun har indtil december til at bevise sit værd.
Til det tidspunkt skal han have fået nye BlackBerry 10-smartphones på markedet og have fået godt gang i salget af tabletten Playbook 2, som efter planen begynder at blive leveret i næste måned.
"Nu er det udførelsen, der tæller. Heins er nødt til at sørge for, at togene kører til tiden," siger Rick Segal, der er direktør for Fixmo, der leverer software til risikostyring til BlackBerry, Apple iOS og Android.
"Hvis der ikke sker noget inden for 24 måneder, så er han færdig. Faktisk så vil det allerede blive grimt, hvis de ikke kommer med nogle produkter til julesalget 2012," tilføjer Segal.
Heins startede hos RIM i 2007 som senior vice president of hardware engineering og blev senere udnævnt til driftsdirektør.
Han overtager topposten på et tidspunkt, hvor denne pioner indenfor smartphones oplever en brat nedgang i sin andel af det marked, som virksomheden selv var med til at skabe.
Både erhvervslivet og forbrugerne vælger i stigende grad Apples populære iPhone eller en af de mange forskellige enheder, der kører det Google-udviklede mobilstyresystem Android, frem for en af RIM's BlackBerry-modeller, som engang ellers dominerende smartphone-markedet.
Derfor står det så skidt til
RIM's strategi med at fokusere på erhvervslivet undermineres af den tendens, at folk i stigende grad er begyndt at anvende deres private mobile enheder til arbejdsrelaterede opgaver.
Virksomhedens andel af smartphone-markedet er stødt blevet mindre i de seneste år. Det gælder især i USA, der er et vigtigt marked for virksomheden, men hvor dens markedsandel er faldet fra 24 procent i tredje kvartal 2010 til kun ni procent i samme periode året efter.
Visse analytikere mener også, at RIM's omdømme har lidt et knæk i kølvandet på adskillige service-nedbrud heriblandt et i efteråret, der ramte BlackBerry-brugere over det meste af kloden.
Derudover hævder flere analytikere, at virksomheden i de senere år også har taget skade af en udbredt kritik af Mike Lazaridis og Jim Balsillie, der delte topposten, indtil den blev overtaget af Heins.
Heins' prioriteter er at finde en ny marketingschef for at styrke RIM's image og at ændre produktudviklings-strategien.
"Vi har brug for at være mere styret af marketing og vi har brug for at være mere forbrugerorienteret, fordi en stor del af vores vækst kommer derfra," udtalte han kort efter sin udnævnelse.
Hvad angår produktudviklingen, vil virksomheden lægge mere vægt på udvikling af prototyper og gøre sig mindre afhængig af den aktuelle praksis med at innovere som en del af produktudviklingen.
"At man skifter topchefen ud, vil ikke i sig selv ændre noget," vurderer Jack Gold, der er analytiker hos J.Gold Associates.
"RIM er også nødt til at få det nye BlackBerry 10 OS ud så hurtigt som muligt - og sørge for at det brillerer."
Giver stadig overskud
Gold tilføjer, at det er vigtigt, at kritikerne husker på, at RIM "ikke klarer sig helt skidt i mange dele af verden" og stadig giver overskud.
I RIM's seneste regnskabskvartal, som sluttede 26. november, offentliggjorde virksomheden et overskud på 1,49 milliarder kroner - hvilket dog er 71 procent mindre end for samme periode året før.
Omsætningen i dette kvartal er i forhold til samme periode året før faldet seks procent til 29,30 milliarder kroner.
"Virksomheden er ikke på vej til at gå helt i glemmebogen," mener Gold.
Oversat af Thomas Bøndergaard
Læs også: