Hvem ejer egentlig en kundes bankdokumenter - kunden eller banken?
Svaret synes ligefor, men det er ikke så simpelt for kunder, som har valgt at få dokumenter fra banken sendt til det elektroniske ringbind E-boks.
- Hvis E-boks-kunder vælger at skifte bank, vil der ikke længere være adgang til kontoudtogene fra den gamle bank (spærret med rød hængelås når man logger på med fælles pinkode), lyder det i et svar fra E-boks til en kunde, der overvejer at skifte bank
- Hvis du skifter til en anden bank, som er tilsluttet E-boks, så er det stadig muligt at læse/flytte/slette kontoudtog fra den gamle bank. Det er selvfølgelig et krav, at man logger på via den nye netbank, fortsætter svaret.
Skulle kunden være så uheldig at skifte til en bank, der ikke er tilsluttet E-boks, er det bare ærgerligt. Han kan ikke få adgang til bankdokumenterne i den elektroniske brevkasse.
Download eneste udvej
- Som det ser ud i dag, anbefaler vi kunden at downloade filerne til sin egen computer, inden han skifter fra en bank, der er med i E-boks, til en, der ikke er med, siger Henrik Andersen, administrerende direktør for E-boks.
- Vi arbejder på at finde en smidigere løsning, men de juridiske krav på det finansielle område er meget stramme, så foreløbig må kunderne downloade filerne til hjemmecomputeren, siger direktøren.
I dag er mange af store banker herhjemme med i E-boks, dog med to væsentlige undtagelser, Nordea og Jyske Bank.
- Vi har i dag 225.000 brugere, og jeg håber da, at de sidste banker kommer med i ordningen, så det bliver lettere for kunder, når de skifter bank, lyder det fra Henrik Andersen.