E-boks-kunder mister filer ved bank-skift

E-boks-brugere kan ikke få adgang til egne kontoudtog, når de skifter bank. Det skyldes stramme regler, mener direktøren for selskabet, der holder styr på elektroniske rudekuverter. Han opfordrer derfor kunderne til at downloade deres kontoudtog, når de skifter bank.

Hvem ejer egentlig en kundes bankdokumenter - kunden eller banken?

Svaret synes ligefor, men det er ikke så simpelt for kunder, som har valgt at få dokumenter fra banken sendt til det elektroniske ringbind E-boks.

- Hvis E-boks-kunder vælger at skifte bank, vil der ikke længere være adgang til kontoudtogene fra den gamle bank (spærret med rød hængelås når man logger på med fælles pinkode), lyder det i et svar fra E-boks til en kunde, der overvejer at skifte bank

- Hvis du skifter til en anden bank, som er tilsluttet E-boks, så er det stadig muligt at læse/flytte/slette kontoudtog fra den gamle bank. Det er selvfølgelig et krav, at man logger på via den nye netbank, fortsætter svaret.

Skulle kunden være så uheldig at skifte til en bank, der ikke er tilsluttet E-boks, er det bare ærgerligt. Han kan ikke få adgang til bankdokumenterne i den elektroniske brevkasse.

Download eneste udvej

- Som det ser ud i dag, anbefaler vi kunden at downloade filerne til sin egen computer, inden han skifter fra en bank, der er med i E-boks, til en, der ikke er med, siger Henrik Andersen, administrerende direktør for E-boks.

- Vi arbejder på at finde en smidigere løsning, men de juridiske krav på det finansielle område er meget stramme, så foreløbig må kunderne downloade filerne til hjemmecomputeren, siger direktøren.

I dag er mange af store banker herhjemme med i E-boks, dog med to væsentlige undtagelser, Nordea og Jyske Bank.

- Vi har i dag 225.000 brugere, og jeg håber da, at de sidste banker kommer med i ordningen, så det bliver lettere for kunder, når de skifter bank, lyder det fra Henrik Andersen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere