De såkaldte "push notifications" bruges allerede på mobile enheder med iOS og Android, hvor applikationer kan sende små notificeringer til brugeren. Det kan f.eks. være, at der er kommet nyt indhold eller nye beskeder. Push-konceptet har været kendt i mere end femten år. Det betyder at indhold bliver "skubbet ud" til brugeren, i modsætning til "pull", hvor man selv skal trække det hjem.
Mozilla arbejder nu med at skabe en universel push-tjeneste til alle websteder - både iOS og Android bruger deres egne push-tjenester, der ikke fungerer på andre platforme.
I denne blog kan man læse mere om planerne. Push betyder at websider kan sende beskeder til brugeren selvom man befinder sig på et helt andet websted. Det kan hurtigt blive irriterende og derfor skal brugeren godkende det i hvert enkelt tilfælde.
Det enkelte websted modtager en URL, hvor det kan sende beskederne til. Denne URL peger til den nye webtjeneste Mozilla Notification Service, som leverer beskeden videre til Firefox på desktoppen, til Android eller andre platforme - alt efter, hvilken enhed der bruges.
Man kunne forestille sig at internet-butik kunne bruge push-teknologien til at sende en besked, når den bestilte vare er blevet afsendt, eller en webkalender kan sende en besked om, at brugeren har en aftale.
Denne besked dukker så op på skærmen - måske som et pop-up vindue i browseren.
Dermed kan "push notifications" altså supplere mail og sms som en ny kommunikationskanal.
Der er flere informationer om teknologien i denne wiki.