Læs også: Ny ordning: Køb færgebillet med din Facebook-login.
Danskere, der skal med en lang række danske færger, kan nu benytte deres facebook- eller Google-konto til at købe og holde styr på deres biletter.
Rederiet, der blandt andet sejler til Samsø og Bornholm, har nemlig valgt at bruge de sociale tjenesters som adgangsbillet til en ny webside.
Og det er ikke nogen dårlig ide, mener Joe Kiniry, der er lektor ved ITU, og som blandt andet er ekspert i sikkerhed.
"Så længe at de er omhyggelige og klare i mælet om, hvilke data de bruger eller indsamler om brugerne," siger han.
facebook-logon almindeligt andre steder
Han peger på, at en lang række firmaer, som sælger fysiske eller virtuelle varer, allerede har bundet deres brugerautentifikation op på Google, facebook og andre systemer.
"Jeg er personligt endnu ikke stødt på det hos et dansk firma. Det er en af den slags ting, der typisk opstår med et brag i USA og spreder sig ud over verden," siger han.
Derfor er Færgens brug af Facebook og Googles brugerlogins muligvis et af de første danske eksempler, men det er almindeligt andre steder.
Joe Kinery slår fast, at færgeselskabet i det her tilfælde kun benytter de sociale tjenester til at kontrollere kundernes brugeridentitet.
"Med andre ord sikrer de sig, at du kender dit kodeord til facebook. Det er alt," siger han.
Brug af dataudtræk skal skiltes nøje
Hvis firmaer bruger kundernes data fra facebook, Google eller andre tjenester til noget som helst andet end dette, så skal det fortælles højt og tydeligt i firmaets privacy-regler i forbindelse med opsætningen af kontoen, forklarer han.
Han peger på, at det hos nogen transportfirmaer ikke er ualmindeligt at trække data om kundernes sidste 10 rejsemål fra eksempelvis facebook i forbindelse med billetkøb.
Noget som kan være udmærket, hvis det er forbrugeren, der har magten over informationerne, siger han.
Rent sikkerhedsmæssigt mener han, at brugen af de sociale tjenesters som kontrol af kundernes brugeridentitet er helt fin.
"Fra et sikkerhedssynspunkt mener jeg oprigtigt talt, at Google og facebook er bedre at bruge til brugerautentifikation, fordi de har mere forstand på det de laver end et tilfældigt færgeselskab," siger han.
NemID er for besværligt
Hos rederiet Færgen har it-chef Ole Lundahl fortalt, at firmaet har valgt at bruge facebook og Google som adgangsnøgle, fordi det er nemt, og fordi kunderne formentlig ikke vil være parate til at benytte deres NemID hos et kommercielt firma.
På ITU fortæller Joe Kiniry, at brugerne formentlig ville følge det akavet at bruge NemID til biletter, fordi det bliver opfattet som usædvanligt på nuværende tidspunkt. Men den situationen er ved at ændre sig, forklarer han.
"NemID er begyndt at levere en identifikationstjeneste til tredjepartsfirmaer, så der nu er er et par hundrede hjemmesider i Danmark, som benytte NemID til autentifikation på denne måde," siger han.
Læs også: Ny ordning: Køb færgebillet med din Facebook-login.