Læs også:
Derfor kan Android give din it-afdeling hovedpine
Ifølge teknologisiden Mobile Today melder HTC nu ud, at faldende salg og omsætning i det seneste kvartalsregnskab får den konsekvens, at selskabet i 2012 vil skære kraftigt ned i antallet af telefoner, der spyttes ud på markedet.
HTC er ikke den eneste smartphone-producent, der har kig på denne strategi. Også Motorola og muligvis Samsung tænker i de samme baner.
I hvert fald den britiske del af HTC vil fokusere på at levere nogle få ‘hero'-smartphones frem for en hav af mere eller mindre bemærkelsesværdige modeller.
HTC's indtjening før skat faldt med hele 26 procent i det seneste kvartal, det første kvartalsfald i to år.
Phil Robertson, der er chef for HTC i England, fortæller til Mobile Today, at HTC vil vende tilbage til en strategi, hvor der skal lanceres færre telefoner:
"Vi skal tilbage til at fokusere på det, der gjorde os så gode - fantastisk hardware og rigtig god kundeservice. Vi sluttede 2011 med langt flere produkter, end vi lagde ud med. Vi prøvede for meget," udtaler Phil Robertson til Mobile Today.
Sådan klarer HTC sig
I Gartners opgørelse over salget af mobiltelefoner og smartphones i tredje kvartal 2011 lå HTC helt nede på en syvendeplads på verdensplan - overgået af selskaber som Nokia, Samsung og Apple, men foran Motorola og Sony Ericsson.
HTC-markedsandelen på 2,7 procent var en pæn stigning fra 1,6 procent i samme kvartal året før, men det er formentlig selskabets hensigt, at den skal vokse endnu mere.
"2012 handler om at give vores kunder noget specielt," lyder det fra Phil Robertson til Mobile Today.
HTC, der har hovedkvartal i Taiwan, har 12.943 ansatte. Selskabet blev stiftet i 1997.
Siden har selskabet haft uhyre travlt med at spytte mobiltelefoner ud på markedet. Det fremgår ikke mindst af en Wikipedia-oversigt over alle selskabets telefoner.
Selskabet har allerede lanceret 36 Android-telefoner og syv Windows Phone-telefoner.
Læs også: