I Sorø Kommune har man haft så store problemer med et nyt it-system fra KMD, at kommunens topledelse skrev et brev direkte til KMD's topchef, Lars Monrad-Gylling.
I brevet fremgår det blandt andet, at kommunen kræver kompensation, og problemernes omfang ridses op.
Du kan læse brevet her.
Sidenhen - i slutningen af marts 2011 - var der imidlertid fortsat problemer, hvorfor en leder fra kommunen igen kontakter KMD omkring problemerne.
Computerworld har gerne ville interviewe personer fra Sorø Kommune, men det har kommunen afvist.
I stedet har kommunen sendt en skriftlig kommentar per mail, hvor den understreger, at problemerne er overstået:
"Det er korrekt, at Sorø Kommune for 1-1½ år siden har rettet henvendelser til KMD om forhold til KMD Opus-økonomi, som efter kommunens opfattelse ikke fungerede optimalt," står der i mailen fra kommunens kommunikationskonsulent, Signe Foersom, der sender kommentaren på vegne af centerleder Thomas Harfot fra Sorø Kommune.
Kommunen forklarer videre, at den har oplevet, at KMD har lyttet til henvendelserne.
"Situationen er derfor i dag en helt anden," fremgår det af mailen fra kommunen.
Faktisk er problemerne helt overvundet, forklarer kommunen.
Kommune: Konkrete og afgrænsede problemer
Alligevel vil Computerworld gerne have oplyst, hvor meget der er givet i kompensation, og spørge nærmere ind til problemernes omfang og karakter dengang.
I øvrigt er økonomisystemet KMD Opus et af de mest udbredte i landets kommuner.
Kommunen nøjes imidlertid med at bekræfte, at KMD har betalt kompensation.
"Der er i dag fundet en løsning på problemstillingerne, og vi er blevet kompenseret for de problemer, der var tidligere i projektet," skriver kommunen i kommentaren.
Endelig forklarer kommunen om sagen, hvor kommunaldirektøren, vicekommunaldirektøren og centerlederen fra Sorø Kommune alle er inde over et brev stillet direkte til KMD's administrerende direktør, Lars Monrad-Gylling, at der udelukkende var tale om "konkrete afgrænsede problemstillinger".
"Det er vigtigt at understrege, at der er tale om meget konkrete, afgrænsede problemstillinger, som ikke er af generel karakter," skriver centerleder Thomas Harfot via kommunens kommunikationskonsulent i kommentaren om it-problemerne.
Computerworld har tidligere beskrevet hvordan også Solrød Kommune har kæmpet med it-problemer i forbindelse med KMD Opus og også har fået kompensation af KMD.
KMD ærgrer sig - men modtager gerne input
KMD: Sjældenhederne at topchef får klager
Computerworld ville gerne tale med KMDs administrerende direktør, Lars Monrad-Gylling, der modtog et klagebrev fra kommunens chefer.
Men det lader sig ikke gøre, ifølge KMDs pressechef Christoffer Hellmann.
Han skriver i stedet i en mail, at "dialogen med kunderne er en naturlig del af vores daglige arbejde."
Men erkender også, at det ikke er hverdagskost, at Lars Monrad-Gylling får klager direkte fra kunderne.
"Det hører til sjældenhederne, at Lars Monrad-Gylling modtager klager fra kunderne," skriver Christoffer Hellmann.
Endvidere slår han fast at KMD aldrig er glad for, at en kunde har en negativ oplevelse, som giver anledning til at skrive til selskabet. Samtidig gør han klart, at KMD, herunder Lars Monrad-Gylling, gerne modtager input fra kunderne til at forbedre ting.
"Vi er selvfølgelig ærgerlige"
Områdedirektør Leif Ilsø fra KMD er til gengæld klar til at kommentere på de konkrete problemer. Han er ærgerlig over de problemer, som kommunen oplevede.
"Vi er selvfølgelig ærgerlige over, at Sorø Kommune for et stykke tid siden i implementeringsforløbet havde en række punkter, hvor de mente, der var plads til forbedring," udtaler han.
Han forklarer, at implementeringsforløb til tider kan være forbundet med udfordringer, men at KMD naturligvis gør sit bedste for at løse problemer sammen med kunderne.
Som dermed også får indfriet sine forventinger til systemet.
Leif Ilsø understreger, at KMD og Sorø Kommune både tidligere og i dag har "et rigtigt godt kunde-leverandørforhold".
Sorø Komune har da også i forbindelse med KLs fælles udbud, hvor femten kommuner valgte erp-leverandør, indgået en udvidet aftale med KMD om KMD Opus.
Læs også:
Se klage-brevet fra Sorø Kommune til KMD's topchef .