Ved at sætte et midlertidigt it-system ind som vikar for det stormomsuste og forsinkede opkrævningssystem Debitormotor, håber Skat at kunne have premiere på et længe ventet digitalt motorregister 6. juni.
Debitormotor skal leveres af it-giganten CSC, men systemet er forsinket og har flere gange tvunget Skat til at udsætte det digitale motorregister.
Selve motorregisteret, der for længst er færdigudviklet, skal gøre det meget nemmere at om- og indregistrere omkring en million motorkøretøjer hvert år.
Hos Skat fortæller fagdirektør for it-projekter hos Skat, Kristian Vengsgaard, at Skat har valgt at udvide en af Skats eksisterende opkrævningsløsning, så den midlertidigt kan bruges til motorregistet.
"Det er en løsning, vi har lavet for at dekoble den afhængighed, der har eksisteret mellem Debitormotor og Motorregisteret," siger han.
Dermed ser han brugen af vikar-systemet som en slags forsikring mod yderligere forsinkelser af motorregistreret.
Nødløsning mod flere forsinkelser
Han fortæller, at der er tale om en midlertidig dekobling, som ikke på nogen måde er en luksus-løsning.
"Den er det absolutte minimum, der gør, at vi kan idriftsætte motorregisteret og få vore opkrævninger igennem systemernet og dermed løse vores forvaltningsmæssige opgave," siger Kristian Vengsgaard.
Han betegner vikar-systemet som et ekstra stykke arbejde, der er nødvendigt for at sikre, at Skat ikke fortsat skal genere bilforhandlere, forsikringsselskaber og andre interessenter med flere udsættelser af den længe ventede løsning.
Han fortæller, at Skat har valgt løsningen, fordi myndigheden har været usikker på status af Debitormotorprojektet.
Denne usikkerhed kulminerede i efteråret med at Skat anklagede CSC for bevidst at føre myndigheden bag lyset i forhold til systemets status.
Stadig usikkerhed om projekt
Siden da har Skat efter eksterne undersøgelser og overvejelser om at fyre CSC valgt at beholde firmaet som leverandør. Dog på skærpede vilkår.
Selvom situationen mellem parterne og på projektet er bedret, er Skat stadig usikker på, hvornår Debitormotor bliver færdig.
"Vi står i en situation, hvor vi stadigvæk er usikre på en plan. Derfor vælger vi at lade være med at anvende Debitormotor i første omgang," siger han.
Han fortæller, at indsættelsen af vikar-systemet skal ses som en risko-minimering, og at pengene derfor er givet godt ud.
Kristian Vengsgaard vurderer, at Skat vil modtage Debitormotor fra CSC i løbet af april eller maj 2012.
Dermed er systemet kun en anelse forsinket i forhold til Skats tidligere udmelding i oktober 2011.