Det er ikke kun CSC der bliver sat under skærpede vilkår hos Skat, efter at myndigheden har besluttet at fortsætte med it-giganten som leverandør af det forsinkedet it-system til betalinger og opkrævninger, Debitormotor.
Skat sætter nemlig også sin egen projektstyring under lup på baggrund af erfaringerne.
Det fortæller Kristian Vengsgaard, der er fagtdirektør for it-projekter hos Skat.
"Det er et eftersyn af hele vores projektstyringsmodel i forhold til det set-up det var," siger han.
Kontrollerer interne procedurer
Det sker for at Skat kan være sikker på at have et tilstrækkeligt antal milepæle og den rigtige organisering, som fremdriften på projekter kan måles ud fra.
Desuden vil Skat undersøge, om man bruger den rigtige rapporteringsform, forklarer han.
Skat har efter massive problemer med leverandøren CSC netop taget firmaet til nåde som leverandør, fordi det giver mindre bøvl at lade CSC gøre opkrævningssystemet færdigt.
CSC er dog på skærpede vilkår og samarbejdsforholdet har i en periode været så tilspidset, at Skat anklagede CSC for bevidst at føre myndigheden bag lyset.
Skatteminister vil undersøge Skat
Gennemsynet af Skats procedurer for it-udviklingsprojekter er sat i værk af Skatteminister Thor Möger Pedersen (SF). Det fremgår af et aktstykke til Folketingets Finansudvalg.
"Hovedformålet er at vurdere, hvordan ministeriets performance kan forbedres og hvilke tiltag, der evt. kan iværksættes, så risikoen for fremtidige forsinkelser kan nedbringes. Derudover skal det bidrage til reviderede tidsplaner for alle større it-udviklingsprojekter i Skatteministeriet, samt reviderede business cases," skriver ministeren.
Undersøgelsen betyder ifølge Kristian Vengsgaard, blandt andet at rapporteringen i Debitormotor-projektet bliver gået efter i sømmene.
"Sådan at vi får den forståelse for projektets fremgang, som er nødvendig og rigtig," siger han.
Læs også:
Skat erstatter forsinket CSC-system med nødløsning
Ramt af CSC-bøvl: Skat udskyder flere it-projekter