Læs også:
Google klar med Facebook-inspireret tjeneste
Ni grunde til at skifte fra Facebook til Google+
ComputerViews: Der er nu gået mere end et halvt år, siden Google lancerede det sociale netværk, Google+.
Helt fra begyndelsen fik netværket ekstra meget opmærksom, fordi det var Google, der stod bag, og fordi selve designet og funktionaliteten i Google+ umiddelbart så lovende ud.
Det var ikke mindst de såkaldte cirkler, som nemt lader brugeren dele venner ind i forskellige netværk, der var med til at få mange til at råbe Facebook-killer!
Men det var også det faktum, at Google allerede har brugerne på søgemaskinen Google, Gmail, YouTube og Google Docs.
Vupti - så dukkede det lille Google+ ikon op på Google-skærmen, og millioner af brugere var kun et enkelt klik fra at være koblet til det purunge, sociale netværk.
"Vi vil gerne bringe nuancerne og dybden fra deling i det virkelige liv ind i software. Vi ønsker at gøre Google bedre ved at inkludere dig, dine relationer og dine interesser. Og således begynder projektet Google+", skrev selskabet ved introduktionen af det sociale netværk.
Hvordan går det med Google+?
Her et halvt år efter er det måske på sin plads med en temperaturmåling.
Tegner Google+ til at blive den succes, mange forventede ved introduktionen, eller vil netværket ende på den Google-kirkegård, hvor efterhånden ret mange af selskabets web-projekter er havnet?
Analusehuset iCrossing vurderer, at Google+ vil kunne nå op på 400 millioner brugere ved udgangen af 2012 - til sammenligning forventes Facebook at runde en milliard brugere i år.
Ifølge Google selv rundede selskabets sociale netværk 62 millioner brugere i december, og med den aktuelle tilslutnings-hastighed venter selskabet også selv, at antallet vil nå op på 400 millioner i løbet af i år.
Det store problem med de tal er, at det reelt ikke siger meget om brugen af Google+.
Dels er det oplagt, at rigtig mange har meldt sig til Google+ blot for at se, hvad det er for noget, dels gør Google enormt meget for at sluse eksempelvis de mange Gmail-brugere over i Google+ statistikken.
Udmeldingerne om de mange millioner af brugere på Google+ er med andre ord ikke meget bevendt - det er derimod spørgsmålet, hvor mange brugere, der rent faktisk bruger Google+ og dermed er en aktiv del af netværket?
Læs også:
Google klar med Facebook-inspireret tjeneste
Ni grunde til at skifte fra Facebook til Google+
Det taler for og imod Google+
Læs også:
Google klar med Facebook-inspireret tjeneste
Ni grunde til at skifte fra Facebook til Google+
Hvor den første tid på Google+ naturligligt nok bar præg af, at kun få var blevet lukket ind i varmen, så er der nu flere end 62 millioner brugere ifølge Google selv.
Det er svært at sige, hvor mange brugere, der skal til, før man oplever et levende netværk, man bare bliver nødt til at vende tilbage til dag efter dag.
Undertegnede har et beskedent Google+ netværk bestående af 35 personer, og det er umiddelbart ikke nok til at gøre det interessant at vende tilbage.
Det virker umiddelbart som om, at mange er lidt mindre tilbøjelige til at sende statusopdateringer ud på Google+. Det bliver lidt for dødt og statisk.
Ungt endnu
Til Googles fordel taler, at netværket trods alt kun er seks måneder gammelt og derfor ikke kan forventes at tilbyde det samme liv som eksempelvis Facebook.
Det er også en klar fordel for Google, at selskabet på snedig vis kan integrere Google+ med alle de andre webtjenester.
Man skal ikke nødvendigvis ud og vinde nye kunder, men kan i stedet gå efter at få de allerede eksisterende kunder til også at hoppe med på Google+.
Problemet for Google er imidlertid, at vi allerede har Facebook, LinkedIN og Twitter og derfor ikke nødvendigvis har brug for Google+. Heller ikke selvom det er et vel-designet og gennemtænkt socialt netværk.
Nyhedens interesse var der - og er der måske stadig - men hvordan vil det komme til at se ud på længere sigt?
Kan Google holde på brugerne?
Den nedensteånde statistik fra Net Applications viser, hvordan antallet af web-henvisninger fra Google+ er faldet drastisk, siden de peekede omkring lanceringen.
Grafen kan ikke nødvendigvis bruges til at vurdere netværkets succes, men siger alligevel noget om, hvad der sker, når nyhedens interesse forsvinder.
Før jul udkom en større rapport fra comScore, der påpegede, at Google+ oplevede en imponerende flot vækst i de første par måneder - faktisk var det en vækst, der klart slog introduktionen af eksempelvis Facebook.
"Mens den hurtighed lover godt for Google+, har vi endnu til gode at se, om netværket kan fastholde denne vækst, og et stærkt engagement blandt brugerne vil være en bedre indikator for dets fremtidige succes," lød det dog også.
Hvad siger din mavefornemmelse - vil Google+ på længere sigt kunne opnå og fastholde en væsentlig markedsposition i konkurrencen med blandt andre Facebook, Twitter og LinkedIN?
Eller har Google+ kurs mod Google-kirkegården?
Læs også: