Computerworld News Service: I et forsøg på at spare penge og omdirigere midler til produktudvikling skærer harddiskgiganterne Seagate og Western Digital ned på deres harddiskgarantier.
For en række produkter kommer det til at gælde, at garantien skrues ned fra fem år til kun ét år.
Seagate har skåret ned på garantiperioden i forhold til visse harddiske fra 31. december 2011, mens Western Digital har fulgt trop fra 2. januar 2012.
Alle harddiske, der er leveret før disse datoer, vil fortsat være dækket af de garantiordninger, der var på plads på leveringstidspunktet.
Satser på produktudvikling
De ændrede garantiperioder betyder, at flere af de to producenters mest populære harddiske ikke længere vil dækket af garantier på tre eller fem år.
Seagate oplyser, at selskabet reducerer garantiperioderne for at omdirigere midler til produktudvikling.
Leverandøren fremhæver dog, at der ikke er ændret i garantierne for "missionskritiske" drev til erhvervsbrug heriblandt fra produktlinjen Cheetah.
Derimod nedsættes garantien fra tre til fem år for hybriddrevet Momentus XT samt for drev fra blandt andet nearline-storage-produktlinjen Constellation 2.
Garantiperioden for nogle af Seagates harddiske til stationære og bærbare heriblandt Barracuda-serien reduceres fra fem til kun ét år.
Western Digital oplyser, at selskabet nedsætter garantiperioden for sine Caviar Blue-, Caviar Green- og Scorpio Blue-drev fra tre til to år, men giver ingen forklaring på ændringerne.
Oversat af Thomas Bøndergaard