Artikel top billede

Facebook-hadende studerende fik aldrig besked om aflevering under nedbrud på Københavns Universitet

Københavns Universitet forsøgte at bruge Facebook til at informere studerende om opgaveafleveringer under gårsdagens store it-nedbrud.

Det massive nedbrud på Københavns Universitet i går faldt sammen med afleveringer på mange institutter, så studerende havde ikke mulighed for at aflevere deres færdige opgaver. Det gav telefonstorm fra studerende, der var bange for dumpe på grund af manglende aflevering.

Ifølge ComONs oplysninger er alle frister blevet forlænget, så ingen dumper på grund af den døde, gamle server.

Informationen til de studerende i går var besværliggjort af, at alle typiske kommunikationskanaler var afbrudt.

Både KU's hjemmeside og intranet gik i sort, da DNS-serveren også var nede, så selv om de underliggende systemer flere steder var oppe at køre, så kunne de studerende ikke tilgå dem via den normalt centrale kommunikationsplatform, intranettet. KU's centrale studieledelse sendte løbende statusopdateringer ud via Facebook og SMS - med links til de platforme og systemer, som de studerende skulle bruge til bl.a. at aflevere eksamensopgaver.
 
På Datalogisk Institut (DIKU) nåede denne kommunikation dog kun ud til et fåtal af de studerende.

"Vi er klar over, at der er forholdsvis mange på studiet, der bevidst har fravalgt at bruge Facebook, så de fik ikke beskeden," fortæller Inge Hviid Jensen, kommunikationsmedarbejder på DIKU.

"Her måtte vores kursusansvarlige træde til med individuelle løsninger. De fleste har løst problemerne ved at give fristudsættelser og tillade papirafleveringer, så skaden er til at overse. Men helt generelt har vi lært, at der skal kommunikeres bredere og endnu hurtigere næste gang, hvis universitetet skulle blive udsat for samme størrelse nedbrud.

På DIKU har 42 personer trykket på "synes godt om" til den lokale Facebookgruppe DIKU Stud.

Det skal altså ikke komme studerende til skade, at de har vendt Facebook ryggen.

Nedetid i over et døgn

Her til morgen var flere systemer i det samlende Koncern-it stadig ikke tilgængelige.

"De centrale systemer til studerende kørte igen fra 9:30. De fleste administrative systemer er ved at være oppe, men det varer nok et par timer endnu, før vi er helt på plads," siger Bo Bendsen, vicedirektør for Koncern-it på Københavns Universitet.

Hans mandskab havde ellers håbet, at nye servere kunne være oppe, og at backuppen kunne være rullet ud i går, men genskabelsen af de tabte data tog længere tid end forventet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere