Artikel top billede

Sms-dyk tvinger teleselskaber til at ændre strategi

Danskerne sender færre sms'er. Det mærker teleselskaberne, som nu skal tjene penge på en anden måde.

Læs også:

Danskerne dropper sms'erne: Alt for gammeldags

Teleselskaberne ændrer jævnligt deres udbud for at tilpasse sig kundernes adfærd.

Nu hvor danskerne sender færre sms'er end tidligere, er det da også noget, teleselskaberne kan mærke og dermed er nødt til at forholde sig til.

"Vi oplever selvfølgelig også, at brugen af sms er faldet en smule. Til gengæld oplever vi ikke, at vores kunder kommunikerer mindre. De kommunikerer bare anderledes," siger Johan Kirstein Brammer, der er mobildirektør i TDC.

TDC er ikke eneste teleoperatør, der har mærket faldet i antallet af sendte sms'er. Også Telia og Telenor har oplevet en væsentlig nedgang.

Abonnenterne hos de tre selskaber sender samlet henholdsvis 17, 18 og 26 procent færre sms'er i første halvår af 2011 end i samme periode året før.

Og sms-antallet falder fortsat.

"Jeg kan bekræfte, at trenden fortsætter, og at vi forventer, den vil gøre det yderligere i de kommende år," fortæller Peter Glüsing, der er pressechef i Telenor.

Sådan vil de i stedet tjene penge

Faldet giver imidlertid ikke anledning til panik hos nogen af operatørerne. 

"Vi kigger selvfølgelig på, hvad det her fald i sms'er dækker over. Den brede kommunikation er flyttet over på de sociale medier, mens den direkte kommunikation én til én stadig foregår på sms," siger Telias mobildirektør, Christoph Nørgaard.

Teleselskaberne har derfor ikke afskrevet sms'en endnu. Fri sms-løsningen til en fast månedlig pris lever videre i bedste velgående.

"For rigtig mange kunder er fri sms stadigvæk en rigtig god ide. Der bliver stadig sendt rigtig mange sms'er. Det skal man ikke glemme," siger Johan Kirstein Brammer fra TDC.

Men selvom de fleste danske mobilkunder stadig har glæde af fri sms, har teleoperatørerne mærket nedgangen i antallet af sms'er.

"En større og større del af vores omsætning flyttes fra de klassiske kommunikationsveje over til dataløsninger," siger Christoph Nørgaard fra Telia.

Nye løsninger

Også Telenor oplever en øget efterspørgsel på data. Selskabet har derfor taget konsekvensen og er gået bort fra de låste standardpakker til fordel for mere individuelle løsninger.

"Vi lavede hele vores prispakkestruktur om for et par år siden. Nu vælger du taletid, og så kan du supplere med fri sms, fri mms og dataforbrug til et fast lavt beløb," forklarer Peter Glüsing fra Telenor.

Han forklarer desuden, at kunderne i større grad efterspørger faste priser, så de ved, hvad de skal betale hver måned. Dette har da også spillet ind på udformningen af Telenors nuværende udbud, hvor kunderne har mulighed for at vælge mere datatrafik uden at hæve mængden af taletid.

I dag gør samme princip sig gældende hos alle tre selskaber. Nu kan du nemlig både hos Telia, TDC og Telenor næsten frit sammensætte en pakke, der matcher dit behov for datatrafik, taletid og sms.

Læs også:

Danskerne dropper sms'erne: Alt for gammeldags




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere