Artikel top billede

Sms-dyk tvinger teleselskaber til at ændre strategi

Danskerne sender færre sms'er. Det mærker teleselskaberne, som nu skal tjene penge på en anden måde.

Læs også:

Danskerne dropper sms'erne: Alt for gammeldags

Teleselskaberne ændrer jævnligt deres udbud for at tilpasse sig kundernes adfærd.

Nu hvor danskerne sender færre sms'er end tidligere, er det da også noget, teleselskaberne kan mærke og dermed er nødt til at forholde sig til.

"Vi oplever selvfølgelig også, at brugen af sms er faldet en smule. Til gengæld oplever vi ikke, at vores kunder kommunikerer mindre. De kommunikerer bare anderledes," siger Johan Kirstein Brammer, der er mobildirektør i TDC.

TDC er ikke eneste teleoperatør, der har mærket faldet i antallet af sendte sms'er. Også Telia og Telenor har oplevet en væsentlig nedgang.

Abonnenterne hos de tre selskaber sender samlet henholdsvis 17, 18 og 26 procent færre sms'er i første halvår af 2011 end i samme periode året før.

Og sms-antallet falder fortsat.

"Jeg kan bekræfte, at trenden fortsætter, og at vi forventer, den vil gøre det yderligere i de kommende år," fortæller Peter Glüsing, der er pressechef i Telenor.

Sådan vil de i stedet tjene penge

Faldet giver imidlertid ikke anledning til panik hos nogen af operatørerne. 

"Vi kigger selvfølgelig på, hvad det her fald i sms'er dækker over. Den brede kommunikation er flyttet over på de sociale medier, mens den direkte kommunikation én til én stadig foregår på sms," siger Telias mobildirektør, Christoph Nørgaard.

Teleselskaberne har derfor ikke afskrevet sms'en endnu. Fri sms-løsningen til en fast månedlig pris lever videre i bedste velgående.

"For rigtig mange kunder er fri sms stadigvæk en rigtig god ide. Der bliver stadig sendt rigtig mange sms'er. Det skal man ikke glemme," siger Johan Kirstein Brammer fra TDC.

Men selvom de fleste danske mobilkunder stadig har glæde af fri sms, har teleoperatørerne mærket nedgangen i antallet af sms'er.

"En større og større del af vores omsætning flyttes fra de klassiske kommunikationsveje over til dataløsninger," siger Christoph Nørgaard fra Telia.

Nye løsninger

Også Telenor oplever en øget efterspørgsel på data. Selskabet har derfor taget konsekvensen og er gået bort fra de låste standardpakker til fordel for mere individuelle løsninger.

"Vi lavede hele vores prispakkestruktur om for et par år siden. Nu vælger du taletid, og så kan du supplere med fri sms, fri mms og dataforbrug til et fast lavt beløb," forklarer Peter Glüsing fra Telenor.

Han forklarer desuden, at kunderne i større grad efterspørger faste priser, så de ved, hvad de skal betale hver måned. Dette har da også spillet ind på udformningen af Telenors nuværende udbud, hvor kunderne har mulighed for at vælge mere datatrafik uden at hæve mængden af taletid.

I dag gør samme princip sig gældende hos alle tre selskaber. Nu kan du nemlig både hos Telia, TDC og Telenor næsten frit sammensætte en pakke, der matcher dit behov for datatrafik, taletid og sms.

Læs også:

Danskerne dropper sms'erne: Alt for gammeldags




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere