Læs også:
Det er et barskt arbejde at være app-udvikler.
Derfor vinder Apple kampen om app-markedet
Gode råd: Sådan undgår du apps-kaos i dit firma
Inden for app-udvikling er der grundlæggende to spor.
Du kan enten vælge at leve af at udvikle og sælge betalte apps, eller du kan skabe en konsulentbaseret app-udviklingsvirksomhed.
Vælger du det første, er du meget afhængig af antal downloadede apps og eventuelle reklameindtægter.
Som konsulentbaseret virksomhed skal du have et godt netværk af forretningsforbindelser, da det skaber kontakt til eventuelle kunder.
Barsk konkurrence
Uanset hvilken forretningsform, du vælger, er det en hård branche at være en del af.
Konkurrencen er stor, og hvis du vælger at leve af at sælge apps, skal du virkelig have forstand på markedsføringen.
"Hvis du vil lave en dansk app til det danske marked og sælge den for seks eller 12 kroner, så kan du lige så godt lade være. Så skal du helt op og have en markedsandel på måske 20 procent - og hvem kan det? Det er rigtig, rigtig svært," siger Jakob Mikkelsen, der er partner i app-udviklerfirmaet Greener Pastures.
Her er kravene
Brugerne stiller helt anderledes krav til apps end til andre produkter.
Grænsen for, hvornår noget bliver for dyrt, er en helt anden, og alle apps bliver sammenlignet med hit-apps.
Eksempelvis udviklede konsulenthuset Greener Pastures en app-version af klassikeren Frøken Jensens kogebog for Gyldendal. App'en er gratis, mens bogens fulde indhold kan købes for 69 kroner.
"Det synes folk er helt vildt dyrt. Det er jo egentlig ikke dyrt for en kogebog, men folk er så vant til at få en masse indhold gratis, og så er 69 kroner pludselig meget," fortæller Jakob Mikkelsen.
Det kan også være enormt svært at kaste sig over spilmarkedet. Spillet vil altid blive målt op mod Angry Birds og vil næsten altid tabe til de vrede fugle, der er et kæmpe hit verden over.
Jakob Mikkelsen fortæller, at selv spil, der udbydes ganske gratis, stadig vil blive sammenlignet med Angry Birds, der trods alt koster seks kroner i App Store.
Åbner nye muligheder
Trods de hårde vilkår er der ingen tvivl om, at apps er kommet for at blive, hvis vi spørger Jakob Mikkelsen.
Apps skaber nye behov via de nærmest uendelige muligheder, der er inden for app-udvikling.
"Der er masser af nye muligheder i det her. Forretningen ligger ikke i, at app'en skal koste en dollar eller to. Forretningen ligger i de muligheder, app'en skaber. Jeg er sikker på, at app-fænomenet kun lige er startet," siger Jakob Mikkelsen.
Læs også:
Det er et barskt arbejde at være app-udvikler.