Det er ikke blot et længe ventet digitalt motorregister til om- og indregistrering af motorkøretøjer, som står stand-by som følge af Skats forsinkede opkrævningssystem Debitormotor som it-giganten CSC skal levere.
Også flere andre it-systemer, som er afhængige af opkrævningssystemet, kan ikke sættes i drift må udskydes - igen.
Det fremgår af et aktstykke som skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) for nylig har sendt til Folketingets Finansudvalg.
Skats plan er at bruge Debitormotor som opkrævnings- og betalingssystem på tværs af alle de services som myndigheden har overfor borgere og virksomheder.
Tårer og glæde
Det rammer foreløbigt Skats it-systemer Én Skattekonto (EKKO) og Ét fælles inddrivelses-system (EFI), som altså ikke kan sættes i drift planmæssigt.
Hos Skat fortæller fagdirektør for it-projekter, Kristian Vengsgaard, at EFI og EKKO bliver forsinket på grund af bølgeeffekten fra CSC-systemet Debitormotor.
"Kunderne til EFI vil ikke savne systemet, for de er under inddrivelse. Til gengæld er alle vores interessenter og vores egen organisation meget optaget af at få leveret løsningen," siger Krisitan Vengsgaard.
EFI, der hele tiden har været i hænderne på KMD/Capgemini, er nemlig central for den planlagte effektivisering i Skat og har derfor stor forretningsmæssig værdi, fortæller han.
Til gengæld er EKKO ifølge Kristian Vengsgaard en efterspurgt løsning fra virksomhederne, fordi de med systemet kan håndtere skatter og afgifter, nærmest som i en netbankløsning.
Gammelt problem
Systemerne har i årevis givet Skat store problemer og forsinkelser, hvilket for år tilbage fik Skat til at fyre IBM ud som leverandør af Debitormotor og EKKO. Skat bestilte således systemerne hos IBM i 2006 og de skulle have været i drift i december 2008.
Nu udsætter Skat så idriftsættelsen, der skulle ske i marts 2012, på ubestemt tid.
"Dog tidligst 2013," skriver ministeren til finansudvalget, der videre oplyser, at forsinkelserne skyldes "manglende leverancer fra leverandøren CSC."
Ministeren fortæller Folketingets Finansudvalg, at Skat i løbet af årets første måneder vil have en samlet plan for idriftsættelsen af EFI og EKKO.
"På grund af den indre sammenhæng projekterne i mellem påvirker de manglende leverancer hele Systemmoderniserings fase 2," skriver Thor Möger Pedersen.