Artikel top billede

Her er de tre største udfordringer for Firefox

Firefox står overfor mange, alvorlige udfordringer. Her er tre ting, som selskabet bag browseren omgående bør se at få styr på.

Computerworld News Service: Google har udvidet sin søgeaftale med Mozilla med yderligere tre år.

Sidste år kom 98 procent af Mozillas indkomst fra Google, og uden de penge ville udviklingen af Firefox komme alvorligt i klemme.

Med Firefox' faldende markedsandel er spørgsmålet, om virksomhederne vil finde browseren relevant om tre år.

Og hvad hvis Google ikke vil forlænge aftalen til den tid, og pengene løber ud?

Udfordringerne

Firefox står over for mange udfordringer, hvoraf en del er selvforskyldte.

Men den største udfordring handler om et ekstremt konkurrencepræget browsermarked.

Her følger Top Tre:

1. Power-brugerne
Power-brugerne plejede at elske Firefox på grund af browserens mange muligheder for udvidelser og for at skrædderbygge efter behov.

På det seneste er Googles browser Chrome kommet godt med på det område, og da Chrome gik endnu videre med forbedret sikkerhed og hastighed, valgte mange power-brugere at skifte.

2. Dybe lommer
Mozilla er en non-profit organisation, og Firefox er et open-source-projekt.

Selv om ingen af de to hovedkonkurrenter, Googles Chrome og Microsofts Internet Explorer, er direkte pengemaskiner, så bruger begge virksomheder browserne som et vindue til deres egne online-produkter.

Google får for eksempel de fleste af sine penge fra reklamer på hjemmesider, så selskabet er naturligvis interesseret i at fremvise så mange reklame-fyldte hjemmesider for brugerne som muligt.

3. Det mobile marked
Selv om 93 procent af alt web-browsing sker via stationære eller bærbare computere, er den mobile browsing næsten fordoblet inden for det seneste år og har nået næsten otte procent.

Det tal vil sandsynligvis vokse eksponentielt i løbet af det kommende år, efterhånden som tablets og e-læsere bliver mainstream, og alle nye mobiltelefoner får en browser.

Apple og Google ejer default-browseren på de mest populære mobile enheder, og det giver de to virksomheder en kæmpe fordel.

Her er fremtidsmulighederne for Firefox

De stationære computere er ikke helt døde endnu, men man regner med, at mobile enheder med tiden vil overgå de stationære, og at det muligvis vil ske inden for de kommende tre år, hvor Mozilla har sikret sig penge fra Google.

Både forretningsbrugere og private brugere er begyndt at tage de nye enheder til sig.

De vil lære, hvordan man bedst surfer på dem, og hvordan de ubesværet kan dele browsing-oplevelsen mellem deres stationære computer og de mobile enheder.

Her kan Firefox komme ind i billedet og gøre en forskel.

Selv om Google kontrollerer både Chrome og standard-browseren til Android, har virksomheden ikke gjort meget for at forbedre overgangen mellem de to, bortset fra med muligheden for at synkronisere favoritter, der blev udrullet med Ice Cream Sandwich-opdateringen til Android.

Og selv om Apple har givet navnet Safari til både den mobile browser og til browseren i virksomhedens stationære computere, så har selskabet ikke gjort meget for at sammenvæve de to.

Mozilla har allerede udviklet en mobil udgave af Firefox, der anvender Firefox Sync til at synkronisere historik, åbne faner, favoritter og gemte passwords.

Skal indgå aftaler

Hvis virksomheden desuden udgiver en version til iOS - på samme måde som den mobile browser Dolphin gjorde - så vil virksomheden være til stede på de mest populære smartphones og tablets.

Det vil samtidig kræve, at Mozilla indgår aftaler med leverandørerne af de mobile enheder om at præ-installere Firefox.

Endelig skal Mozilla finde den 'killer-app' funktion, muligvis med hjælp fra open source-fællesskabet, der kan få browseren til at stå ud fra konkurrenterne.

En kombination af de to ting ville gøre Firefox langt mere brugbar og synlig på markedet.

Google har hænderne om halsen på Firefox men har givet browseren lov til at leve lidt endnu.

Hvis Firefox skal forblive konkurrencedygtig i de kommende år, så skal den til at gøre en forskel på samme måde som i browserens unge år.

En killer-funktion kombineret med funktionalitet der virker, ikke bare på tværs af styresystemer men også mellem desktops og mobile enheder, kan være Firefox' redning. Men kan Mozilla få det til at ske?

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere