Læs også:
DSB går i skjul: Intet svar på it-problemer i IC4
Elendig software gør IC4-togene komplet ubrugelige
Her er årets tre største it-fusere - stem på din favorit
I år har Computerworld-læsere nomineret it-systemerne i de stærkt forsinkede IC4-tog til prisen som Årets it-fuser 2011.
Og det er måske ikke helt så mærkeligt.
For it-systemerne i de 84 spritnye togsæt har vist sig at være så fejlbehæftede, at DSB-ledelsen i bedste Troels Lund Poulsen-stil har givet sig selv mundkurv på - i første omgang indtil slutningen af januar 2012.
Frifundet i rapport
En nylig udsendt rapport fra konsulenthuset Atkins skulle udpege, hvor problemerne ligger i de IC4-tog, som ellers var planlagt til at køre på danske skinner i 2006 med en tophastighed på op mod 200 kilometer i timen.
Så hurtigt har projektet langt fra kørt, og i dag mangler vi stadig at se togene indgå i køreplanen.
Lektor Erik Frøkjær fra Datalogisk Institut ved Københavns Universitet har på grund af Atkins-rapportens tekniske frifindelse været ude og kritisere både IC4-systemerne og selve rapporten.
"Der er en alvorlig risiko for, at den software, der skal styre IC4-togene, aldrig kommer til at fungere," har han udtalt til Computerworld.
It er en del af hovedproblemet
"It-problemerne er ét af de hovedproblemer, man slås med i de italiensk producerede IC4-tog, og togene bør ikke køre nogen steder, før de er løst," siger Erik Frøkjær.
Manglende fokus på it-problemer er således ifølge it-lektoren en af de største knaster i projektet, der har en samlet kontraktsum på 5,4 milliarder kroner.
DSB har dog efter et forlig i 2009 modtaget en kompensation på 2,25 milliarder kroner fra tog-leverandøren AnsaldoBreda på grund af de kraftige forsinkelser.
Her halter toget
Problemerne med it-driften i IC4-toget er et mangehovedet uhyre.
For i togene er der en hel stribe delvist autonome computer-systemer til eksempelvis lukning af døre eller til at styre bremser. Disse systemer skal kommunikere indbyrdes, hvilket de øjensynlig ikke gør godt nok.
Lektor Erik Frøkjær mener desuden, at Atkins it-test af IC4-togene er mangelfuld og visse steder selvmodsigende, hvilket kan afsløre endnu værre problemer med togenes it-systemer end først antaget.
Hvad synes du? Er problemer med it'en i de stærkt forsinkede IC4-tog Årets it-fuser 2011?
Du er velkommen til at stemme i boksen til højre for denne artikel, hvis du da ikke allerede har valgt din "favorit".
Læs også:
DSB går i skjul: Intet svar på it-problemer i IC4