I de sidste måneder har Facebook testet sit nye design, Timeline, og mange har tilmeldt sig som udvikler hos det sociale netværk blot for at kunne afprøve det nye design tidligt. For et par dage siden fik brugere i New Zealand pludselig adgang til Timeline. Nu har Facebook lanceret Timeline internationalt - danske brugere kan nu også få adgang til det, der kaldes Tidslinje i Danmark.
"Fortæl din livshistorie med en ny slags profil," lyder overskriften på denne side, hvor man kan vælge at skifte over til denne profil.
Det mest synlige element i det nye design er et stort cover-billede, som fylder den øverste del af siden. Der er stadig plads til profilbilledet.
Herunder kommer det, som Facebook kalder "historier". Det kan være bestemte statusopdateringer, delt indhold eller billedgalerier, som fortæller brugerens livshistorie.
I forhold til det gamle profildesign er det meget lettere at dykke tilbage og se det indhold, som den pågældende person har lagt ud for år tilbage. Jo længere man går tilbage, jo mere kompakt bliver denne visning.
Når man skifter til Tidslinje går der syv dage, inden andre kan se den. Her har man altså tid til at tilpasse sin profilside - og fjerne uheldige gamle opdateringer, som man ikke ønsker skal være synlige.
For hvert enkelt element kan man definere, hvem der må se det, og hvordan indholdet skal præsenteres.
Der er også plads til en ny type applikationer, som henter og sammenfatter informationer fra tidslinjen. Her kan besøgende f.eks. se, hvilke bøger man har læst, hvilke film man har set eller hvilken musik der lyttes til.
Netflix og Spotify er blandt de første, der har udviklet specielle Timeline-apps.
På et senere tidspunkt vil alle Facebook-brugere få vist en besked, der opfordrer til at skifte til det nye design. Facebook har ikke fortalt hvornår brugerne bliver tvunget til at skifte til Timeline.
I denne blog fortæller Facebook om den globale lancering af Timeline. Fra i dag er Timeline også tilgængelig på Android og på m.facebook.com.