Telia skruer ned for prisen på selskabets hurtigste mobilt bredbånd, 4G.
Danmarks tredjestørste teleselskab lancerede 10. oktober en kampagne, hvor produktet blev udbudt til 199 kroner, men kampagnen udløb i midten af november.
Mobilselskabet har dog undladt at hæve prisen til 399 kroner, som ellers var anført som normalprisen for produktet.
I stedet lægger Telia sig nu på et prispunkt, der hedder 299 kroner, mens konkurrenten TDC fortsat tager 399 kroner for 4G til privatkunder.
Mindsteprisen for seks måneders 4G-abonnement inklusive oprettelse, 4G-modem og abonnement er 3.092 kroner hos TDC, mens den er 1.952 kroner hos Telia.
"Vi har på den korte bane lagt os fast på den pris, men der er ikke noget, der er sikkert i denne her branche. Vi kigger på priserne, hvis markedet kræver det på et tidspunkt, men lige nu har vi ikke nogen interesse i at prisfastsætte produktet anderledes end 299 kroner," fortæller Christoph Nørgaard, der er direktør for Telias mobilforretning på privatmarkedet.
Konkurrenten TDC har tidligere meldt ud, at selskabet lægger sig på 399 kroner, for det er den rette pris for produktet.
"Vi har valgt at sige, at det her 4G-high end-produkt skal koste det, som det koster. Prispunktet er det samme som hos Telia, men de kører bare med halv pris i deres kampagne," fortalte TDC-mobildirektør Johan Kirstein Brammer i oktober, mens Telia kørte sin første 4G-kampagne.
Næsten tre af fire danskere bor i et område dækket af Telias 4G-net, og dermed har selskabet landets bedste 4G-dækning, mens TDC dækker omkring 30 procent. De to andre operatører, 3 og Telenor, har endnu ikke lanceret produktet, som i tekniske termer hedder LTE.
Inspireret af 3
Telia var det første selskab til at lancere 4G, og siden hen har virksomheden udrullet det aggressivt.
Christoph Nørgaard fortæller, at Telia i sin strategi er blevet inspireret af 3's udrulning af 3G, den første generation af mobilt bredbånd, i Danmark.
Teleselskabet 3, der kom ind som den sidste netværksoperatør på det danske marked, var først med 3G i Danmark. Det betød, at 3 i en længere periode sad på næsten alle kunder med mobilt bredbånd her i landet.
"3 gjorde det enormt godt, dengang markedet flyttede sig fra 2G til 3G, og jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg har kigget meget på, hvad 3 gjorde i sin tid," siger Christoph Nørgaard.
Han mener, at 3 formåede at udnytte sin position som "first mover" på 3G-markedet.
Siden 3's lancering af mobilt bredbånd 22. januar 2007 har de tre andre teleselskaber også lanceret 3G, men trods 3's mindre størrelse sidder selskabet på næsten 30 procent af alle danske mobilt bredbånd-abonnementer. Kun TDC har flere kunder.
"Det var flot, hvad 3 lavede i den periode, og det lader vi os inspirere af. Jeg tror, at det samme kommer til at ske på 4G nu. Der er en masse 3G-kunder rundt om i landet, der kan få en bedre oplevelse på 4G," siger Telia-direktøren.
Skal overbevise danskerne
Det er dog ikke kun 3G-kunder, som Telia går efter. Med oplevede download-hastigheder mellem 10 og 30 megabit per sekund har Telia ifølge Christoph Nørgaard nu et produkt, som vil æde dele af bredbåndskunderne med en kablet internetforbindelse.
"Vi har i flere år talt om, hvordan mobilnetværket kannibaliserer det faste bredbånd, og det er sket i minimal grad med 3G-teknologien," siger han og fortsætter:
"Jeg tror, at vi nu kommer til at se det samme, som vi har set med skiftet fra fastnettelefonen til mobiltelefonen. Nu bliver det fra fast bredbånd til mobilt bredbånd."
Der ligger dog en enorm udfordring for teleselskabet i at få kommunikeret ud, at LTE-teknologien, som ligger bag 4G-produkterne, giver en mærkbar højere hastighed end 3G.
"Den største barriere for at få folk over på nettet er, at vi skal få forklaret danskerne, hvad forskellen er på 3G og 4G. Vi skal forklare, at det her er et helt andet produkt, end det danskerne kender fra 3G," siger Christoph Nørgaard.
Indtil videre er salget dog gået betydeligt bedre end forventet, lyder det fra Telia-direktøren. Han vil dog ikke sætte tal på, hvor mange kunder Telia har kapret.
"Tilslutningen har været så stor, at vi ikke har flere dongles på lager. De har været i restordre i en længere periode, og vi er først nu ved at få dem på lager igen, så vi har skruet markant op for vores indkøb af dongles," fortæller han.
Christoph Nørgaard forventer, at dongles, det vil sige et modem til computerens USB-port, driver salget af 4G i første omgang. Siden hen vil nye tablets, smartphones og anden hardware med indbygget simkort drive væksten, anslår han.