Læs også:
Cloud computing: Sådan fungerer det
Computerworld News Service: I takt med at software-as-a-service (SaaS) modnes og vinder udbredelse, vil erhvervslivets it-indkøbere være nødt til at overveje en række spørgsmål, fremhæver en ny rapport fra Forrester Research.
Rapporten af analytiker Liz Herbert identificerer nøgleområder inden for SaaS, hvor der sker forandringer: Branchespecialisering, indlejret analyse, orkestrering af services, sociale netværk og mobilitet.
"Visse brancheløsninger vil bevæge sig udover best practices og kodeskabeloner og derudover inkludere pakker af applikationer enten i en prækonfigureret, færdig løsning eller i en cloud-orkestrerings- eller markedsplads-model til specifikke brancher," skriver Liz Herbert.
Men hagen for indkøberne bliver højere priser, i visse tilfælde væsentligt højere, tilføjer hun.
"For eksempel koster visse mikrovertikale løsninger, der er bygget på NetSuite, op til fire gange så meget som NetSuite."
Analyse er blevet standard i SaaS-løsninger og leveres nu "i sammenhæng med de opgaver, brugerne arbejder på," skriver Liz Herbert.
"For mange virksomheder vil de mest værdifulde analyseværktøjer inkludere branchespecifikke benchmarking-data, som de kan måle sig selv op mod, hvilket visse SaaS-leverandører da også er begyndt at inkludere."
For størstedelen fokuserer SaaS-applikationer dog på rapporter i stedet for "ægte" eller mere avancerede former for analyse, hvilket betyder, at kunderne kan være nødt til at overveje specialiserede værktøjer, bemærker hun.
SaaS skal være mere simpelt
Kunder, der ønsker at bruge en række SaaS-applikationer, vil dog få flere valgmuligheder i forhold til, hvordan de administreres, forudsiger hun.
"Med det store udbud af SaaS-applikationer fra små, ofte mere risikovillige leverandører ønsker nogle virksomheder en enklere løsning, som samler ansvaret, hvad angår kontraktindgåelse, fakturering, provisionering, support, integration, opgradering og test," skriver hun.
På nuværende tidspunkt tilbyder leverandører såsom Hewlett-Packard sådanne services, men for det meste drejer det sig om "enkeltstående arrangementer på ad hoc-basis."
Som indkøber kan man dog godt regne med, at denne model vil modnes, tilføjer hun.
Orkestrerings-tendensen vil stige i takt med fremkomsten af webbaserede enterprise-app-butikker, der gør det let for kunderne at købe tilføjelser til deres SaaS-applikationer, skriver Herbert. Begge kanaler har dog hver deres elementer af risici såsom leverandør-lock-in, advarer hun.
Som SaaS-kunde bør man ifølge Liz Herbert også sørge for at sætte sig ind i, hvordan leverandørerne aktuelt understøtter eller planlægger at understøtte mobile udrulninger.
"Mobilområdet er for de fleste SaaS-løsninger en nyere tendens. Smarte og innovative funktioner er nok ikke meget værd, hvis dine medarbejdere har ældre mobiltelefoner," påpeger hun. Men i løbet af de næste 10 år vil faldende priser, fremskridt i forhold til batterilevetid og netværkshastighed samt andre faktorer "gøre mobilitet til et afgørende spørgsmål."
Oversat af Thomas Bøndergaard.
Læs også: