Artikel top billede

Forbudt at belønne Facebook-deling med firma-indhold

De nordiske forbrugerombudsmænd forsøger at lave et regelsæt, der passer til Facebook. Det er en svær balancegang.

Er det på kant med god markedsføring at få sine kunder til at dele budskaber med deres venner på Facebook?

De normalt strenge regler for forbrugerbeskyttelse i Danmark og resten af Norden er svære at overføre direkte på Facebook og andre sociale medier. Derfor har forbrugerombudsmændene i Norden sammen lavet et udkast til, hvor stort spillerum virksomheder skal have på for eksempel Facebook.

Udkastet er sendt i høring nu og kan læses her.

Du må ikke belønne folk for at dele

I udkastet er der flere regler, som kan vise sig svære at leve op til og ikke mindst at håndhæve.

For eksempel må erhvervsdrivende ikke præmiere eller belønne brugerne for at videresende firmaets beskeder (både online og offline) til andre, som ikke har anmodet om en kommerciel henvendelse.

Forbrugerombudsmændene er godt klar over, at spredning af kommercielle budskaber er alment accepteret på Facebook. Så selv om videresendelser af firmaers beskeder i tekniske termer kunne kategoriseres som spam, er det ikke ulovligt. Kun hvis firmaerne kontakter personernes venner med andet salgsmateriale end det, som personerne har delt med venner på Facebook.

"På den baggrund vil de nordiske forbrugerombudsmænd indtil videre have fokus på de mere aggressive former for spredning, hvor spredningen ikke alene beror på brugerens ønske om at videregive budskabet, men hvor den erhvervsdrivende skaber et særligt incitament til at sprede det kommercielle budskab ved fx at belønne brugeren for at dele," lyder oplægget.

En belønning er alt mellem betaling, højere vinderchancer i konkurrencer og lovning om rabat, hvis man spreder budskabet.

Facebook har selv regler for, hvor meget man må kræve af konkurrencedeltagere og kunder, selv om reglerne kun sporadisk bliver håndhævet. Men hvis forslaget vedtages, kan det blive en decideret overtrædelse af markedsføringsloven i Norden at lave den type kommercielle tiltag på Facebook.

Desuden mener forbrugerombudsmændene, at erhvervsdrivende skal holde sig fra at opfordre budskaber på Facebook, hvis markedsføringen særligt henvender sig til børn og unge.

Vis tydeligt hvem du er

Det er dog tilladt, at betale forbrugere eller bloggere for at omtale eller markedsføre et produkt på sociale medier. Det skal bare fremgå tydeligt, at der sker en betaling.

Det skal tydeligt fremgå på Twitter, Facebook, blogs og hvor omtalen ellers dukker op, at der er sket en betaling, og det er virksomhedernes pligt at oplyse de personer, der modtager betaling, at de skal spille med åbne kort over for deres venner og læsere.

Forbrugerombudsmændene mener også, at det er nødvendigt at lovgive om, at personer tydeligt skal angive, at de arbejder i den virksomhed, som de reklamerer for, hvis de skriver rosende om den i deres private Facebook-opdateringer. Selv om man må gå ud fra, at de fleste Facebook-brugere godt ved, hvor deres venner arbejder.

Der kan desuden være tale om overtrædelse af god markedsføringsskik, hvis firmaer kræver, at man skal oprette sig på Facebook for at være med i en konkurrence, nævnes det i oplægget.

Forbrugerombudsmændenes eget udkast til markedsføring på sociale medier kan læses her. Der kan indsendes høringssvar frem til den 19. december.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere